Beleggers Belangen Live

Schroders: vraag naar batterijen voor elektrische auto’s neemt flink toe

Christian Slagter-Koster

Schroders verwacht dat de vraag naar Lithium-ion batterijen wereldwijd flink zal aantrekken.

De markt voor Lithium-ion (Li-ion) batterijen wordt momenteel nog grotendeels bepaald door consumentenelektronica. Maar Schroders verwacht dat deze markt de wind in de zeilen zal krijgen door de gestage groei van de vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) en de behoefte om energie op te slaan. De jaarlijkse vraag naar EV’s bedraagt momenteel 600.000 maar onder andere het International Energy Agency (IAE) verwacht tot 2030 een jaarlijkse groei van maar liefst 44%. Dat leidt tot een toenemende vraag naar batterijen die in EV’s worden gebruikt, maar het effect op het stroomnet is volgens Schroders net zo belangrijk. Op dit moment gaat 25% van de wereldwijde energievraag op aan transport en 13% aan stroomopwekking. Naar verwachting zal de groei van EV’s ervoor zorgen dat de stroomopwekking in 2030 met 3,5% zal zijn toegenomen. Daarbij zal de toename van de vraag naar energie zich vooral richten op duurzame energie en op de opslag van die energie.

Die groei kan nog verder toenemen als duurzame energie erin slaagt om te voorzien in de nieuwe vraag afkomstig van EV’s. Schroders is ervan overtuigd dat de potentiële impact van deze ontwikkelingen de vraag naar Li-ion significant zal opstuwen. De analist verwacht dat er tegen 2030 voor 4200 GWh aan Li-ion nodig is om aan de behoefte van zowel EV’s als netwerkopslag te kunnen voldoen. Bedrijven die actief zijn in de waardeketen van deze sector profiteren volgens Schroders van hun technologische kennisvoorsprong, schaalgrootte en toetredingsbarrières. Op korte termijn wordt verwacht dat batterijcelproducenten en lithiumwinningsbedrijven hun inkomsten en marges zullen zien verbeteren.

Lees ook: Pessimisme over autofabrikanten


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert