Beleggers Belangen Live

Column: toenemend vertrouwen

Christian Slagter-Koster

De afgelopen tijd lijken huizen in onze buurt als warme broodjes over de toonbank te gaan. Nu woon ik in een regio waar we minder te maken hebben met oververhitting van de huizenmarkt, maar ook hier zijn de gemiddelde huizenprijzen al langere tijd aan het stijgen. Natuurlijk is het aantal huizenverkopen van diverse factoren afhankelijk, maar dat mensen zekerder zijn over hun financiële toekomst blijkt ook wel uit het toenemende consumentenvertrouwen. Deze groeide volgens het CBS in oktober op maandbasis met 4 punten tot 12 punten, wat het hoogste niveau betekende sinds augustus 2007 (16 punten). Het bruto binnenlands product (bbp) steeg in het derde kwartaal ten opzichte van het voorgaande kwartaal met 0,7%, terwijl het groeicijfer van het tweede kwartaal iets opwaarts werd herzien van 0,6% naar 0,7%. Over dezelfde periode stegen de investeringen in woningen met 7%. Die namen zelfs meer toe dan in het tweede kwartaal, terwijl ook de consumptie van gezinnen flink omhoog ging.

ABN Amro verwacht dat de economische groei zal aanhouden. Weliswaar vinden de analisten dat de groei van de wereldhandel nog steeds mager is, maar zij zien wel aanwijzingen dat de groei wat aantrekt en dat de Nederlandse economie dit voorbeeld zal volgen. Door de sterke groeicijfers in de voorbije kwartalen zal de gemiddelde bbp-groei over 2016 duidelijk hoger uitvallen dan de 1,5% waar ABN Amro eerder op rekende. Er dreigt wel een dempend effect op de Nederlandse woningmarkt door de recente verhoging van de hypotheekrentes. Anderzijds is een hogere rente natuurlijk goed nieuws voor pensioenfondsen. Met de feestdagen in aantocht ben ik in ieder geval blij met het Nederlandse optimisme.

Lees ook: Schroders ziet PMI India verzwakken


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert