Beleggers Belangen Live

Beleggers willen schadevergoeding Volkswagen

Jeroen Boogaard

Volkswagen gaf vorig jaar toe dat het in de Verenigde Staten circa 550.000 2.0 liter dieselauto’s met gemanipuleerde ­software heeft verkocht. Wereldwijd zou het gaan om 11 miljoen auto’s.

In juni werd met de Amerikaanse autoriteiten een schikking overeengekomen, die Volkswagen $15,3 mrd zal kosten. De autoproducent had al een bedrag van €16,2 mrd gereserveerd. Maar de kosten zullen naar verwachting nog veel verder oplopen. Zo heeft het bedrijf ook toegegeven dat het 85.000 sjoemeldieselauto’s met zwaardere 3,0 liter motoren in de Verenigde Staten heeft verkocht. Onderhandelingen met de Amerikaanse overheid zijn in een vergevorderd stadium en Volkswagen verwacht dat in oktober ook voor deze diesels een schikking kan worden overeengekomen.

Beleggers krijgen dan eindelijk meer zekerheid over het totale kostenplaatje, maar de gifbeker is ook daarmee nog niet leeg. Zo eisen beleggers een schadevergoeding van €8,2 mrd voor het koersverlies dat door het dieselschandaal is geleden. Verder wil de Europese Commissie dat Volkswagen in Europa zijn klanten op dezelfde wijze compenseert als in de Verenigde Staten. De kans dat de schade hier net zo hoog uitvalt, is echter klein. Klanten kunnen in Europa alleen individueel naar de rechter stappen en vanwege de hoge kosten zal de animo hiervoor beperkt zijn. Niettemin zal Volkswagen wel de software van circa 5,1 miljoen auto’s moeten aanpassen.

Ondertussen hebben vooral de Amerikaanse autoverkopen sterk te lijden onder het dieselschandaal. Wij blijven nog aan de zijlijn en handhaven het verkoopadvies.

Lees ook: Volkswagen klaar voor ritje naar €145

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeroen Boogaard

Jeroen Boogaard

Expert

Jeroen Boogaard (1973) schrijft sinds 2011 voor Beleggers Belangen. Sinds 2010 is hij actief als zelfstandig financieel journalist, daarvoor werkte hij twaalf jaar bij een beleggingsmagazine als analist en later als adjunct-hoofdredacteur. Zijn specialisaties zijn vastgoed, Exchange Traded Funds (ETF's) en Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert