De halfjaaromzet van voedingsbedrijf Nestlé steeg met slechts 0,7%, tot CHF 43,2 mrd. Er was een effect van wisselkoersen en andere bijzondere posten van 4,2 procentpunt, zodat de autonome omzetgroei uitkwam op 3,5% (waarvan 2,8 procentpunt door meer verkochte producten). Het bedrijf streeft naar 5-6%, maar heeft dit percentage al meerdere jaren niet gehaald. Daarmee blijft het bedrijf achter bij Unilever. Deze beperkte groei is de hoofdreden dat wij voor Nestlé een verkoopadvies hanteren, waar wij Danone en Unilever koopwaardig achten. Deze bedrijven groeien harder of hebben een beter groeipotentieel.
Het operationeel resultaat van Nestlé steeg met 2,7%. De operationele marge nam namelijk met 30 basispunten toe, naar 15,3%. Het bedrijf realiseerde een verhoging van 130 basispunten, maar spendeerde 100 basispunten aan hogere marketing- en ontwikkelingskosten. Dat biedt dus wel perspectief voor de toekomstige omzet. Een belastingvoordeel in de eerste helft van 2015 zorgde er echter voor dat de nettowinst in 2016 9,2% lager was dan die in 2015.
Topman Paul Bulcke toonde zich toch niet teleurgesteld. Volgens hem was zoals verwacht de autonome omzetgroei bijna geheel afkomstig van meer en een iets gewijzigde mix van producten. Hij kenmerkte het prijsklimaat als historisch slecht en zag het tweede kwartaal daarbij als dieptepunt. Voor de rest van het jaar verwachtte hij een verbetering, zodat Nestlé het jaar toch als eerder voorspeld zou kunnen afsluiten.
Ondanks zijn optimisme blijven wij bij een k/w van 23,4 en een verwachte lage winstgroei over 2016 bij ons verkoopadvies.
Lees ook: Nestlé op de rand van een doorbraak