Beleggers Belangen Live

Unilever versnelt autonome omzetgroei

Unilever beleefde andermaal een sterk kwartaal. De halfjaaromzet daalde weliswaar met 2,6%, naar €26,3 mrd, maar de autonome omzet steeg met 4,7%. Dat is de omzet zonder bijzondere, eenmalige posten, acquisities en wisselkoerseffecten. Dat is al weer hoger dan in heel 2015 (+4,1%) en 2014 (+2,9%). Het marktaandeel op veel productmarkten steeg. Een ander belangrijk criterium voor de beoordeling van de cijfers is de autonome operationele marge. Die steeg over dit halfjaar van 14,5% naar 15,0%. Dit is een maat voor de operationele efficiency en voor de mogelijkheden van het bedrijf om via innovatie (nieuwe of vernieuwde producten) hogere rendementen te behalen. De marge staat overigens ook onder invloed van de marketing-uitgaven die het bedrijf kan variëren. Zij waren dit halfjaar relatief lager. Het autonome operationeel resultaat steeg van €3902 mln naar €3949 mln.

Opvallend in de cijfers was vooral de autonome operationele marge bij Huishoudelijke producten. Die steeg met maar liefst 250 basispunten, naar 9,8%. Zo was de verkoop van vernieuwde OMO-producten een groot succes. Bij de divisie Verfrissingen was eveneens sprake van een stevige margestijging, deels door lagere marketing-uitgaven. De divisie Voeding presteert het slechtst. De marge en de onderliggende hoeveelheid verkochte producten daalden er. Prijsverhogingen zorgden toch nog voor onderliggende omzetgroei (+2,7%).

Kijkend naar de regio’s, excelleerden de opkomende markten met een autonome omzetgroei van 8% opnieuw. De marges in Latijns-Amerika werden echter deels ondermijnd door hoge inflatie.
De autonome nettowinst per aandeel steeg met 7,5%, de gewone met 1,3%, naar € 0,92,; het wisselkoerseffect was dus weer groot.

Bekijk de detailpagina van Unilever

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert