Goede resultaten Daimler beloond met koersdaling
De verhouding tussen risico en rendement is redelijk, maar het aandeel is vooral aantrekkelijk vanwege het dividend. Mochten de verwachtingen gelijk blijven en de koers zakt onder de €50, dan vinden we Daimler koopwaardig. Nu blijft het 'houden'.
Voor het hele jaar ziet het er goed uit voor Daimler. Het concern verwacht hogere verkoopaantallen voor de auto’s en bedrijfswagens, een gelijk aantal voor de bussen en een daling bij vrachtauto’s. Aangezien auto’s en bedrijfswagens goed zijn voor ongeveer tweederde van de omzet, zal een stijging in deze sectoren waarschijnlijk voldoende zijn voor een stijgende jaaromzet. Dit jaar mag er dus weer een nieuw record verwacht worden. Als dat lukt, is dat een knappe prestatie. De Wereldbank heeft recent nog de verwachting voor de wereldwijde economische groei voor dit jaar verlaagd van 2,9 naa 2,4%. Dat is niet hoog. Consumenten kopen vooral meer auto’s als ze vertrouwen hebben in de toekomst, net zoals bedrijven meer investeren in busjes en vrachtwagens als ze groeiperspectieven zien. Een matige groei zou dus ongunstig moeten zijn voor Daimler, maar dit blijkt mee te vallen.
Mensen zouden wel eens in de toekomst minder auto’s kunnen gaan kopen omdat ze gebruik maken van allerlei ‘deel’-initiatieven, zoals Uber
Vraagtekens
Hoewel de resultaten goed zijn, heeft het aandeel daar nog niet van geprofiteerd. Het staat nu onder de €60, terwijl het begin vorig jaar nog ruim boven de €80 noteerde. Een reeks goede resultaten is dus beloond met een koersdaling. Een mogelijke verklaring is dat beleggers vraagtekens zetten bij de toekomst van de auto en vrachtwagenmarkt. Drie belangrijke ontwikkelingen die in de toekomst een grote rol zullen spelen zijn het milieu, de zelfrijdende auto en het delen van auto’s. Wat betreft het milieu is de brandstof een belangrijke kwestie: heeft de elektrische auto bijvoorbeeld de toekomst, en welke fabrikanten winnen daarmee? Ook de zelfrijdende auto kan consequenties hebben voor Daimler: wordt dit realiteit, zo ja wanneer, en welke fabrikanten zullen die slag dan winnen en verliezen? Een ander aandachtspunt is dat mensen in de toekomst wel eens veel minder auto’s zouden kunnen gaan kopen omdat ze gebruik maken van allerlei ‘deel’-initiatieven, zoals Uber. Uiteraard is een grote fabrikant als Daimler actief in deze gebieden (bijvoorbeeld met Moovel), en investeert het flink. Maar dat wil niet zeggen dat het concern er ook in zal slagen om over bijvoorbeeld tien jaar minstens net zo succesvol te zijn, zeker als de markt er dan heel anders uit kan zien.
De waardering van het aandeel is redelijk voor een autobedrijf. We verwachten een winst per aandeel van €8,00 dit jaar. Op basis van dit getal is de k/w ongeveer 7. Omdat de auto- en vrachtwagensector cyclisch is, is een k/w onder de 10 niet vreemd. BMW bijvoorbeeld heeft een vergelijkbare k/w, en Volkswagen zit iets onder de 7. Het dividendrendement van 5,7% is aantrekkelijk. Daimler heeft het dividend de afgelopen jaren flink verhoogd, van €1,85 over 2010 naar €3,25 over 2015. De belangrijke risico’s zijn een structurele verandering van de sector en een cyclische neergang. Op de huidige koers vinden we de waardering ten opzichte van deze risico’s redelijk in balans, waardoor we het aandeel niet koopwaardig vinden. Op lagere koersen, zeg onder €50, wordt het aandeel wel aantrekkelijk, mits de vooruitzichten dan niet veranderd zijn.
Lees ook: Daimler naar steun rond €56