Beleggers Belangen Live

Column: vrouwen aan de top

Christian Slagter-Koster

De afgelopen jaren is de roep om meer vrouwen aan de top van het bedrijfsleven steeds luider geworden, vaak gebaseerd op politieke en culturele argumenten. In een recent Europees onderzoek van Glassdoor Economic Research blijkt dat in Nederland nog werk aan de winkel is. Waar in Noorwegen de bestuurslaag van beursgenoteerde bedrijven voor 36% gevuld is met vrouwen, blijft dit percentage in Nederland steken op 24%. Dit terwijl uit onderzoek van Morgan Stanley onder 1.600 beursgenoteerde bedrijven wereldwijd blijkt dat het juist loont om te investeren in geslachtsdiversiteit door de gehele organisatie heen. Dat leidt namelijk tot een hogere productiviteit, meer innovatie, betere beslissingen en een hogere medewerkerstevredenheid. Morgan Stanley concludeert dat bedrijven met een betere man-vrouw-verdeling op de werkvloer een licht hoger rendement realiseren tegen minder volatiliteit ten opzichte van hun sectorgenoten waar dit niet het geval is, een trend die over de afgelopen vijf jaar waarneembaar was. Interessant is verder dat steeds meer beursgenoteerde bedrijven in met name de Verenigde Staten een vrouw aan de top hebben staan. Denk aan Oracle (Safra Catz), General Motors (Mary Barra) en Lockheed Martin (Marillyn Hewson). Deze vrouwen doorbreken direct een ander stigma, want uit onderzoek van Equilar onder de honderd grootste bedrijven (op basis van omzet) blijkt dat zij meer verdienen dan hun mannelijke tegenstrevers. Gemiddeld streken topvrouwen het afgelopen jaar $23 mln op, terwijl topmannen bleven steken op circa $15 mln. Bovenaan stond mevrouw Catz met een salaris van $53,2 mln, terwijl haar bedrijf Oracle over 2015 een aandeelhoudersrendement van 5% genereerde tegenover 1,4% voor de S&P 500 index. Beleggers, let op de vrouwen!

Lees ook: Bernstein: koers Apple stijgt (even) als Cook op tv is

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert