In tegenstelling tot andere grote technologiebedrijven wist Facebook wel aan de hoge marktverwachtingen te voldoen. Aan het einde van het eerste kwartaal lag het aantal maandelijkse gebruikers van het sociale netwerk op 1,65 miljard, 15% meer dan een jaar geleden en een toename van 4% in vergelijking met het vierde kwartaal. Belangrijk daarbij is dat de interactieratio licht verbeterde (1%) tot 65% en het aantal dagelijkse gebruikers toenam met 16% tot 1,1 miljard. De advertentieomzet, goed voor 97% van Facebooks totale omzet, steeg op jaarbasis met 57% tot $5,2 mrd. Mobiele advertenties genereerden 82% van deze omzet, waar dat een jaar eerder nog 73% was. Facebook heeft het afgelopen jaar verschillende nieuwe advertentievormen gelanceerd en begint daar nu duidelijk de vruchten van te plukken. De totale omzet steeg op jaarbasis met 52% tot $5,38 mrd en de nettowinst kwam uit op $1,51 mrd, tegen $512 mln een jaar eerder.
In navolging van onder meer Google heeft Facebook een plan gepresenteerd om naast de twee al bestaande aandelenklassen een nieuwe te realiseren. De zogenoemde Klasse C-aandelen zullen geen stemrecht hebben en aandeelhouders krijgen voor ieder Klasse A- of B-aandeel twee Klasse C-aandelen. Op deze manier houdt oprichter Marc Zuckerberg de controle over Facebook. Verwacht wordt dat beleggers niet zullen tegensputteren, omdat de koers van het aandeel sinds de beursgang in mei 2012 tegen een introductiekoers van $38 met maar liefst 207% is gestegen. In februari vonden wij de koers al hoog en verlaagden wij ons advies naar ‘houden’. Wij zien geen reden dit te wijzigen.
Lees ook: Succesverhaal Facebook duurt voort