Beleggers Belangen Live

Kleine omzetgroei TomTom

Impressie van de eerste echte trekker TomTom

Het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom maakte afgelopen dinsdag bekend dat de omzet in 2015 met 6,2% is toegenomen, naar €1,0 mrd. Omdat de kosten meer stegen dan de omzet, daalde de winst echter 19,5% naar €18,3 mln, wat neerkomt op een wpa van €0,08. Voor het komende jaar rekent TomTom op een omzetstijging van ruim 4% en een aangepaste winst die ongeveer 10% hoger moet gaan uitvallen. De reactie op de beurs was negatief: het aandeel verloor dinsdagochtend bijna 10%. Het was eerder al flink gezakt na een forse stijging in 2015 naar meer dan €12. Inmiddels staat de koers net iets onder de €8.

We denken dat de koersstijging grotendeels is veroorzaakt door overnamespeculatie. De overname van navigatiebedrijf HERE van Nokia zorgde voor veel fantasie rond TomTom. We hebben echter al vaker gezegd dat TomTom kopen puur vanwege een mogelijke overname geen goed idee is. Dat geldt ook nu.

De resultaten verbeteren al een paar jaar, maar snel gaat het niet. Bijna 40% van de omzet komt nu uit andere bronnen dan verkoop aan consumenten. Een broodnodige ontwikkeling, gezien de veranderingen op de navigatiemarkt. De winstgevendheid is wel aan de lage kant, en we zien geen aanwijzingen dat die op korte termijn substantieel zal verbeteren. Het aandeel zal naar onze mening dus nog een tijd een speelbal blijven van overnamespeculatie. Beleggers zien het nu niet zitten, maar dat kan zo weer omslaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert