Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Opinie Harry Geels, 14 jun 2012 11:43

Een succesvolle beleggingsfilosofie in tien woorden

0 0 Leestijd ongeveer

Alle goede ideeën moet je op een achterkant van een sigarendoosje kunnen opschrijven, wordt weleens gezegd. Ook een succesvolle beleggingsfilosofie zou zich in een slogan van maximaal tien worden moeten kunnen samenvatten. Wat is uw filosofie?

Is het u weleens opgevallen dat veel succesvolle bedrijven in het algemeen, maar ook succesvolle beleggers in het bijzonder, in staat zijn om met één zin aan te geven waar ze mee bezig zijn? Die zin omvat vaak hun missie en legt uit wat hun activiteiten zijn en waarom die er echt toe doen.

Stoutmoedig doel

In een van de beste managementboeken van de laatste twintig jaar ‘Built to Last: Succesful Habits of Visionary Companies’ van James Collins en Jerry Porras wordt het concept BHAG beschreven. Een BHAG staat voor Big Hairy Audacious Goal, ofwel een groot, stekelig, stoutmoedig doel. Een BHAG bevat een soort van langetermijndoelstelling, maar het is groter en krachtiger dan de standaarddoelstellingen.

BHAG’s zijn vaak opwindend, tastbaar en geven meteen aan waar het om gaat, zonder dat er veel hoeft te worden toegelicht of uitgelegd. Succesvolle bedrijven, beleggers, politieke campagnes enzovoort hebben bijna altijd een krachtige BHAG geformuleerd. Denk aan Disney: ‘Bring hapiness to every child in the world’ of Twitter: ‘Being the pulse of the planet’.

Focus en succes

De bekende columnist Jason Zweig had enige tijd geleden op zijn blog op de site van de Wall Street Journal een leuk overzicht gemaakt van beleggingsfilosofieën van succesvolle beleggers in een beperkt aantal woorden. Impliciet stelde hij dat wie zijn filosofie niet krachtig kan verwoorden in één of hooguit enkele korte zinnen waarschijnlijk focus mist en daardoor succes misloopt.

Zweig zegt dat een krachtige filosofie wat betreft beleggen in alle omstandigheden waar en toepasbaar moet zijn. Hij vroeg zich af of ook hij voor zichzelf in staat was zijn manier van werken kort en krachtig samen te vatten. Zweig’s eigen BHAG was als volgt: ‘The unexpected is inevitable. Proceed accordingly’.

Oorlogsvoering

Kunt u ook uw eigen beleggingsfilosofie in maximaal tien woorden krachtig samenvatten? Hieronder enkele voorbeelden van bekende beleggers ter inspiratie.

Warren Buffett: ‘Be greedy when others are fearful and be fearful when others are greedy’

Sir John Templeton: ‘Diversify. In stocks and bonds, as in much else, there is safety in numbers’

Robert D. Arnott: ‘Diversify globally. Own whatever’s feared, shun whatever’s beloved’

John C Bogle: ‘Invest long-term. Compounding returns builds. Compounding costs destroys’

Laurence B. Siegel: ‘Think about risk first. Risk means more things can happen than will happen’

Opvallend is dat veel uitspraken van de grote beleggers iets met elkaar gemeen hebben. Die gemeenschappelijkheden zullen dan wel een kern van waarheid hebben. Ik houd zelf van veel ideeën van generaal George S. Patton. Die hebben weliswaar meestal betrekking op oorlogsvoering maar zijn ook van toepassing op beleggen. Een paar leuke: ‘Success is how high you bounce when you hit bottom’ en ‘Always take calculated risks’.

Mijn eigen beleggingfilosofie: ‘Risk is what you control, return is what you get’ (precies tien woorden, bron: onbekend).


Harry Geels is directeur Research en partner bij Inmaxxa Vermogensbeheer in Naarden. Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club Magazine (TCM). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn persoonlijke mening weer.
 

Is het u weleens opgevallen dat veel succesvolle bedrijven in het algemeen, maar ook succesvolle beleggers in het bijzonder, in staat zijn om met één zin aan te geven waar ze mee bezig zijn? Die zin omvat vaak hun missie en legt uit wat hun activiteiten zijn en waarom die er echt toe doen.

Stoutmoedig doel

In een van de beste managementboeken van de laatste twintig jaar ‘Built to Last: Succesful Habits of Visionary Companies’ van James Collins en Jerry Porras wordt het concept BHAG beschreven. Een BHAG staat voor Big Hairy Audacious Goal, ofwel een groot, stekelig, stoutmoedig doel. Een BHAG bevat een soort van langetermijndoelstelling, maar het is groter en krachtiger dan de standaarddoelstellingen.

BHAG’s zijn vaak opwindend, tastbaar en geven meteen aan waar het om gaat, zonder dat er veel hoeft te worden toegelicht of uitgelegd. Succesvolle bedrijven, beleggers, politieke campagnes enzovoort hebben bijna altijd een krachtige BHAG geformuleerd. Denk aan Disney: ‘Bring hapiness to every child in the world’ of Twitter: ‘Being the pulse of the planet’.

Focus en succes

De bekende columnist Jason Zweig had enige tijd geleden op zijn blog op de site van de Wall Street Journal een leuk overzicht gemaakt van beleggingsfilosofieën van succesvolle beleggers in een beperkt aantal woorden. Impliciet stelde hij dat wie zijn filosofie niet krachtig kan verwoorden in één of hooguit enkele korte zinnen waarschijnlijk focus mist en daardoor succes misloopt.

Zweig zegt dat een krachtige filosofie wat betreft beleggen in alle omstandigheden waar en toepasbaar moet zijn. Hij vroeg zich af of ook hij voor zichzelf in staat was zijn manier van werken kort en krachtig samen te vatten. Zweig’s eigen BHAG was als volgt: ‘The unexpected is inevitable. Proceed accordingly’.

Oorlogsvoering

Kunt u ook uw eigen beleggingsfilosofie in maximaal tien woorden krachtig samenvatten? Hieronder enkele voorbeelden van bekende beleggers ter inspiratie.

Warren Buffett: ‘Be greedy when others are fearful and be fearful when others are greedy’

Sir John Templeton: ‘Diversify. In stocks and bonds, as in much else, there is safety in numbers’

Robert D. Arnott: ‘Diversify globally. Own whatever’s feared, shun whatever’s beloved’

John C Bogle: ‘Invest long-term. Compounding returns builds. Compounding costs destroys’

Laurence B. Siegel: ‘Think about risk first. Risk means more things can happen than will happen’

Opvallend is dat veel uitspraken van de grote beleggers iets met elkaar gemeen hebben. Die gemeenschappelijkheden zullen dan wel een kern van waarheid hebben. Ik houd zelf van veel ideeën van generaal George S. Patton. Die hebben weliswaar meestal betrekking op oorlogsvoering maar zijn ook van toepassing op beleggen. Een paar leuke: ‘Success is how high you bounce when you hit bottom’ en ‘Always take calculated risks’.

Mijn eigen beleggingfilosofie: ‘Risk is what you control, return is what you get’ (precies tien woorden, bron: onbekend).


Harry Geels is directeur Research en partner bij Inmaxxa Vermogensbeheer in Naarden. Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club Magazine (TCM). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn persoonlijke mening weer.