Beleggers Belangen Live
Advies | Analisten

Onnodig overgewicht in de portefeuille

gevulde portemonnee
Christian Slagter-Koster

Obesitas kan een groot probleem gaan vormen voor de voedingsindustrie. Wereldwijd neemt obesitas toe, alsmede de daarmee gepaard gaande kosten voor de gezondheidszorg en de economie.

In de VS is bijna één op de drie mensen te zwaar en heeft meer dan twee op de vijf volwassenen obesitas, terwijl in Nederland vorig jaar 50,4% van de bevolking matig of ernstig overgewicht had. Jaarlijks kost obesitas 2,19% van het mondiale bbp.

Om obesitas te bestrijden, heffen meer dan honderdtwintig landen wereldwijd belasting op voedingsmiddelen die met suiker zijn gezoet. In Nederland bedraagt deze zogenoemde suikertaks ruim €0,26 per liter.

Uit een analyse van Schroders blijkt dat overheden ook steeds meer geneigd zijn om rechtstreeks in te grijpen in bedrijfsactiviteiten. In de VS voert gezondheidsminister Robert Kennedy jr. met zijn commissie Make America Healthy Again (MAHA) de druk op de voedingssector op. MAHA wil onder andere reclame voor junkfood voor kinderen inperken en de voedingsrichtlijnen grondig herzien, ook voor producten met een hoog gehalte aan verzadigde vetten.

Voedingsbedrijven onder druk

Met behulp van het zelfontwikkelde systeem SustainEx houdt Schroders sinds 2019 bij welke externe effecten en kostenbedrijven veroorzaken, om zo inzichtelijk te maken welke mogelijke toekomstige risico’s voor bedrijfsmodellen kunnen ontstaan. Obesitas is een van deze externaliteiten en uit de SustainEx blijkt dat PepsiCo hierin het grootste risico loopt, gevolgd door Coca Cola, Starbucks, McDonald’s en Mondelez.

Een aantal van deze bedrijven heeft inmiddels maatregelen genomen en die lijken effect te hebben. Zo wil PepsiCo tegen het einde van dit jaar kunstmatige kleurstoffen, die in verband worden gebracht met verschillende negatieve gezondheidseffecten bij kinderen, verwijderen uit zijn Lays-chips en Tostitos-snacks en gaat Starbucks gezondere menu-opties aanbieden.

Schroders stelt dat PepsiCo en Starbucks door deze acties nieuwe klanten aan zich kunnen binden, maar denkt dat de investeringen voorlopig vooral een kostenpost zullen zijn op de balans. De vermogensbeheerder acht het verder onwaarschijnlijk dat de voedingsindustrie alle voorgestelde veranderingen zonder slag of stoot zal accepteren. Uit een analyse door de Financial Times van Amerikaanse lobbygegevens blijkt dat de lobbyuitgaven van de voedingsindustrie tussen 2020 en 2023 met 21% zijn gestegen. Dit betekent dat de sector hieraan nu bijna twee keer zoveel uitgeeft als de tabaks- en alcoholindustrie samen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert