Een terugkeer naar de Rode Zee zou in 2026 een doorbraak betekenen voor de containervaart, denkt ING Research.
Na het uitbreken van de oorlog in Gaza, vielen Houthi-rebellen als solidariteitsactie met de Palestijnen containerschepen in de Rode Zee aan. Rederijen besloten daarop om deze vaarroute te vermijden, wat leidde tot een forse stijging van de containertarieven en druk op de winstmarges.
Hoewel het recente staakt-het-vuren tussen Israël en de Palestijnen broos is, hebben de Houthi’s hun aanvallen voorlopig stopgezet. ING Research stelt dat een terugkeer naar de route via de Rode Zee voor rederijen in de komende zes maanden een logische stap zou zijn. Deze vaarroute scheelt circa drieduizend zeemijl en tien dagen vaartijd ten opzichte van de huidige route tussen Azië en Noordwest-Europa, waardoor de operationele kosten structureel kunnen dalen.
Heropening containervervoer zal grootste impact hebben
ING Research stelt dat het openen van de Rode Zee op het containervervoer de grootste impact zal hebben, en in mindere mate op autotransportschepen. Voor tankers en bulkcarriers zal het effect minder groot zijn, aangezien de afhankelijkheid van deze route voor de handel in grondstoffen minder groot is. Niettemin denkt ING Research dat het totale aantal afgelegde kilometers waarschijnlijk nog steeds lager zal zijn en dit weerspiegeld kan worden in de tarieven.
Wel stelt ING Research dat een hervatting van de vaarroute kan leiden tot nieuwe verstoringen. Schepen die eerder dan verwacht aankomen, kunnen een opstopping in de havens en containerterminals veroorzaken, waardoor opnieuw vertragingen ontstaan voor schepen en lege containers in de hele toeleveringsketen. Containervervoerders kunnen afvaarten schrappen om dit effect te beperken, maar over het algemeen verwacht ING Research dat de vrachtprijzen zullen stijgen, vooral als deze verschuiving samenvalt met het Chinese Nieuwjaar.
Verzekeringspremies
Een andere reden tot voorzichtigheid zijn de verzekeringspremies voor het passeren van de Rode Zee, die sinds de aanvallen van de Houthi’s sterk zijn gestegen. Volgens ING Research moeten de premies aanzienlijk dalen, voordat het voor rederijen loont om deze route te volgen.
Zodra de vaarschema’s zijn gestabiliseerd, verwacht ING Research dat er een aanzienlijke neerwaartse druk op de containertarieven ontstaat. Allereerst komt er meer capaciteit beschikbaar, onder andere omdat er nieuwe schepen in de vaart komen. Tegelijkertijd blijft de groei van het containervolume naar verwachting laag. Dit effect zal volgens de analist groter zijn dan de besparingen op de operationele kosten.