Disney | De ommekeer is succesvol
De strategie van minder inzetten op groei via investeringen en meer inzetten op het creëren van aandeelhouderswaarde, begint bij Disney zijn vruchten af te werpen.
Disney is een aan de Amerikaanse beurs genoteerd mediabedrijf met een jaaromzet van ruim $55 mrd, dat ook actief is in de amusementswereld. Die twee activiteiten lopen in elkaar over. Het bedrijf heeft grote kabelnetwerken, met daarbij de sportzender ESPN en Disneykanalen. Voorts heeft het bedrijf tv-zenders en productiemaatschappijen. Bij beide zijn kijkcijfers van het grootste belang, temeer daar die de hoogte van de advertentie-inkomsten beïnvloeden. Zij vormen circa 45% van de omzet, maar genereren de hoogste marges.
Disney heeft tevens filmproductiebedrijven in bezit (15%). De helden uit de Disney-films bieden weer inkomsten aan de laatste twee activiteiten: merchandising (circa 10%), eveneens met hoge marges, en de amusementsparken en vakantieverblijven (30%). De gemiddelde operationele marge komt uit op bijna 30%.
Disney heeft inmiddels ook een kleine activiteit die is gericht op digitaal amusement. De meeste activiteiten worden aangeboden in de ontwikkelde landen, voor 80% in Noord-Amerika en voor ruim 10% in Europa.
De strategie van minder inzetten op groei via investeringen en meer inzetten op het creëren van aandeelhouderswaarde, begint bij Disney zijn vruchten af te werpen.
Disney is onze sectorfavoriet, en het afgelopen kwartaal is bewezen dat het bedrijf goed op weg is om uit de dip te klimmen.
De Walt Disney Company heeft haar financiële resultaten bekendgemaakt over het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2023. Met name de prestaties van Disney+ stelden teleur.