Lagardère | Wat moet ik doen na het bod van Vivendi?
Aandeelhouders van de Franse mediagroep Lagardère kunnen hun aandelen verkopen aan branchegenoot Vivendi. Is het wijs voor beleggers in het aandeel om op dat bod in te gaan?
Het Franse Vivendi, in Parijs genoteerd en met een jaaromzet van €11 mrd, was niet lang geleden een conglomeraat dat actief was in telecom, tv, muziek en digitale spellen, en dan ook nog zeer mondiaal gespreid. Dit leidde tot grote schuld. Met de verkoop van telecom en spellen is de schuld gesaneerd. De resterende muziek (Universal Music) en televisie (Canal+ Group) hebben nog steeds weinig verwantschap. Bovendien heeft Vivendi met een deel van de resterende verkoopopbrengsten een groot belang in Italia Telecom genomen. De richting van het bedrijf blijft daardoor onduidelijk.
Bij Canal+ Group gaat het vooral om film- en tv-productie-activiteiten en betaaltelevisie. Deze beslaan ongeveer 50% van de omzet, zijn bijzonder internationaal georiënteerd en vormen de meest winstgevende activiteit. Bij Universal Music gaat het om muziekuitgaven(cd’s) en het bezit van een portefeuille aan muziekrechten. Zij vormen de andere helft van de omzet. De muziekindustrie is vooral geconcentreerd in de VS en Europa.
Met Vivendi Village is het bedrijf inmiddels op kleine schaal digitaal actief met streaming-activiteiten en video-on-demand. De operationele marge komt uit op 12%.
Aandeelhouders van de Franse mediagroep Lagardère kunnen hun aandelen verkopen aan branchegenoot Vivendi. Is het wijs voor beleggers in het aandeel om op dat bod in te gaan?
Mediabedrijf Vivendi, of liever topman Vincent Bolloré, kan geen rust vinden. Steeds weer zijn er overnames en worden er bedrijven verkocht. Rust zou nuttig zijn.
Het Franse mediabedrijf Vivendi blijft rare plannen maken ten aanzien van de kernactiviteiten. Dat heeft het bedrijf wel eens eerder in de problemen gebracht.