Procter & Gamble | Blik blijft gericht op innovatie
Procter & Gamble kwam met kwartaalcijfers die qua omzet niet heel erg inspirerend waren, maar de brutomarges zijn wel flink verbeterd. Het aandeel werd beloond met een 3,9% hogere koers.
Procter & Gamble is een groot Amerikaans bedrijf dat is genoteerd in New York en een jaaromzet heeft van $65 mrd. Het bedrijf kampt met te grote schaalomvang en te veel verschillende activiteiten en is daarom aan het saneren. Onder meer de omvangrijke activiteiten op het gebied van persoonlijke verzorging (inclusief schoonheids- en haarproducten) zijn al verkocht. Duracell (batterijen) en de diervoedingsactiviteiten gingen de persoonlijke verzorging voor. De omzet is daardoor de laatste jaren lager geworden.
De resterende activiteiten beslaan Scheren en Gezondheid, met elk ongeveer 10% van de omzet. Schoonmaak, met onder meer zeep, en Baby-, Dames- en Familieverzorging vormen met respectievelijk 30 en 25% de belangrijkste resterende divisies. De activiteiten kennen met bijna 20% relatief hoge marges.
Een probleem is dat de omzet van het bedrijf, meer dan die van de concurrentie, afkomstig is uit de ontwikkelde markten, waar de omzetgroei veelal lager is dan in de opkomende markten. Noord-Amerika beslaat 45% van de omzet, Europa bijna 30%.
Procter & Gamble kwam met kwartaalcijfers die qua omzet niet heel erg inspirerend waren, maar de brutomarges zijn wel flink verbeterd. Het aandeel werd beloond met een 3,9% hogere koers.
Alweer voor het zesde kwartaal op rij ziet Procter & Gamble het aantal verkochte producten dalen. De omzetgroei komt volledig uit de verhoging van de prijzen en een iets betere productmix.
Procter & Gamble weet de lagere verkoopvolumes voorlopig te compenseren met hogere prijzen. Ook de kosten zijn gestegen, maar dit wordt gecounterd door productiviteitswinsten.