Koerssprong Johnson & Johnson smaakt naar meer
Na een sterk tweede kwartaal legt Johnson & Johnson de lat voor heel 2025 iets hoger. De financiële cijfers maken indruk, maar de blik van beleggers verschuift straks naar de pijplijn.
In 1886 stichtten drie broers Johnson een bedrijf dat zich richt op medische producten en persoonlijke verzorging, maar pas in 1944 kreeg Johnson & Johnson (J&J; jnj.com) een notering aan de beurs van New York. Robert Wood Johnson, zoon van een van de drie oprichters, veranderde in 1932 de structuur van het bedrijf in een gecentraliseerde ‘familie van bedrijven’. Deze structuur bestaat nog steeds. J&J is met 250 verschillende bedrijven in 60 verschillende landen actief. Jansen Pharmaceutical, vernoemd naar het in 1961 overgenomen Belgische bedrijf van dr. Paul Janssen, is daarvan de bekendste. De activiteiten van J&J zijn in drie divisies onderverdeeld. De belangrijkste en meest winstgevende is Pharmaceuticals, die goed is voor 54% van de totale winst voor belastingen. De divisie Medische Apparatuur – onder meer chirurgische hulmiddelen en protheses – bepaalt ruim 36% van de winst voor belastingen. De derde en kleinste divisie is Consumentenproducten, met bekende merken als het mondwater Listerine en de pijnstiller Tylenol. Deze divisie neemt een kleine 10% van de winst voor belastingen voor zijn rekening. J&J behoort tot de zogeheten ‘dividend aristocrats’, want het bedrijf heeft ieder jaar sinds 1962 het dividend verhoogd.
Na een sterk tweede kwartaal legt Johnson & Johnson de lat voor heel 2025 iets hoger. De financiële cijfers maken indruk, maar de blik van beleggers verschuift straks naar de pijplijn.
De grootste zorgverzekeraar van de VS moest een tsunami aan slecht nieuws melden de voorbije tijd. Maar de marktreactie is overdreven en biedt dus een kans.
Een van de recente Dividendportefeuilleaankopen blijft onterecht achter in 2025. De groeivooruitzichten zijn zeer goed dankzij slimme overnames en nadruk op terugkerende omzet. Buy the dips.