Column | Huismerken verdringen A-merken van het schap
Er voltrekt zich een stille revolutie in de schappen van de supermarkt: klanten wisselen massaal A-merken in voor de goedkopere varianten.
Het Franse Danone is een drank- en voedingsbedrijf dat aan de Parijse beurs staat genoteerd. De jaaromzet is ongeveer €25 mrd. Daarvan bestaat ongeveer de helft uit zuivelproducten, ruim 20% uit babyvoeding, ruim 20% uit water en 5% uit medische voeding. De geografische verdeling van de omzet is ruwweg 40% voor Europa, 20% voor Noord-Amerika en Oost-Europa en 40% voor de rest van de wereld.
Danone was in China betrokken bij een grondstoffenkwestie inzake melk en een omkoopaffaire. In de eerste zaak bleek het bedrijf onschuldig, de tweede is opgelost. Toch is de omzetschade groot geweest, met name bij de melkkwestie. De andere divisies zijn echter krachtiger gaan groeien, zodat de omzetproblemen voorbij zijn. De operationele marge van circa 10% is relatief laag door de zuiveldivisie en de marges in Oost-Europa en Noord-Amerika.
Er voltrekt zich een stille revolutie in de schappen van de supermarkt: klanten wisselen massaal A-merken in voor de goedkopere varianten.
Prijsverhogingen helpen Danone aan een groeiversnelling, maar de marges en volumes blijven onder de maat. Dat staat een herwaardering van het aandeel in de weg.
UBS vreest dat Europese levensmiddelenbedrijven een moeilijke periode tegemoet gaan en heeft daarom diverse koersdoelen verlaagd.