Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
image description
Aandelen Internationaal , Michiel Pekelharing

Airbus

AirbusAirbus is voornamelijk bekend door de concurrentiestrijd met het Amerikaanse Boeing voor de titel van grootste vliegtuigbouwer ter wereld. De basis voor het bedrijf werd echter gelegd met de productie van defensie-apparatuur. In 2000 is de onderneming ontstaan door het samenvoegen van de belangrijke defensiebedrijven van Frankrijk (Aérospatiale), Duitsland (DASA) en Spanje (Construcciones Aeronáuticas) met als doel om een dominante speler in de defensie-industrie op het continent te creëren. Tegenwoordig vormt de productie van jachtvliegtuigen (Eurofighter) en ander oorlogstuig ruim eenvijfde van de omzet. Daarnaast maakt Airbus ook helicopters (10% van de concerninkomsten).

Ruim tweederde van de omzet wordt gegenereerd via het verkopen van burgervliegtuigen zoals de A380 – het grootste vliegtuig ter wereld met ruimte voor ruim 800 passagiers. Geografisch gezien is de Europese thuismarkt nog altijd de belangrijkste voor Airbus, maar het is een kwestie van tijd voordat die positie wordt overgenomen door het Verre Oosten. Momenteel is Azië goed voor 32% van de inkomsten, tegen 33% voor Europa. Andere belangrijke gebieden zijn de Verenigde Staten (16%) en het Midden-Oosten (11%).

De onderneming staat genoteerd aan Euronext Parijs en aan de beurzen van Madrid en Frankfurt. Ruim een kwart van de aandelen is in vaste handen, onder meer van de Duitse, Franse en Spaanse overheid.

 

Airbus

Artikelen