Koers Cameco terecht weer op dreef
De koers van Cameco dook na het uitbreken van de tarievenpaniek even richting $35, maar is intussen ruim 30% hersteld nadat de regering Trump bekend maakte dat de invoertarieven niet op energie slaan.
General Motors (GM) is de grootste Amerikaanse autoproducent, en de op twee na grootste in de wereld. Het bedrijf heeft ruim een dozijn verschillende merken. Bekende namen zijn Chevrolet, Buick en Cadillac, die alle drie groot zijn in Noord-Amerika. Een ander bekend merk van GM is Opel, dat vooral in Europa verkocht wordt. De belangrijkste afzetmarkt is de thuismarkt (de VS), waar GM een marktaandeel van meer dan 20% heeft. Andere belangrijke markten zijn China en Brazilië. GM werd in 1908 opgericht in Flint, in de Amerikaanse staat Michigan. In 1931 werd GM de grootste automaker ter wereld, en dat bleef zo tot 2007. Door de financiële crisis raakte GM in 2009 in zulke zware problemen, dat het bedrijf door de Amerikaanse overheid moest worden gered. In 2013 verkocht de overheid GM weer, via een beursgang. De huidige CEO is Mary Barra, die deze functie sinds 2014 bekleedt. Het hoofdkantoor van GM staat in de Amerikaanse stad Detroit, ook wel ‘Motor City’ genoemd vanwege de auto-industrie. Het aandeel is genoteerd op de beurs van New York en maakt deel uit van de S&P500-index.
De koers van Cameco dook na het uitbreken van de tarievenpaniek even richting $35, maar is intussen ruim 30% hersteld nadat de regering Trump bekend maakte dat de invoertarieven niet op energie slaan.
Na jaren onder de radar is dit aandeel nu opvallend aantrekkelijk gewaardeerd voor langetermijnbeleggers. Groei met kasgedekte overnames, hoge marges en een betrouwbare kasstroom doen de rest.
Mosaic stelt het geduld van de aandeelhouders op de proef met weer een bijzonder matig vierde kwartaal. Maar onderliggend is licht aan het eind van de tunnel te ontwaren.