Europese schoonheidssector bijzonder aantrekkelijk
Barclays vindt dat de Europese schoonheidsbranche onder de ‘fast moving goods’ een bijzonder aantrekkelijke categorie blijft. Het succes van deze bedrijven wordt volgens de Britse zakenbank de komende jaren bepaald door merkduurzaamheid, originaliteit, kwaliteit en nieuwe innovaties.
Wereldwijd opererende concerns moeten zich daarbij aanpassen aan structurele en cyclische tegenwind. Een aantal cosmeticabedrijven heeft gewaarschuwd dat de Amerikaanse importheffingen de resultaten in het derde en vierde kwartaal kunnen schaden. Sommige merken hebben aangegeven prijsverhogingen tijdelijk uit te stellen, om zo een veilige buffer te hebben voor het geval de heffingen van Trump toch nog veranderen.
Belangrijkste spelers
Als een van de belangrijkste spelers binnen deze sector blijft het beleggingsverhaal van L’Oréal volgens Barclays veelbelovend. Wel wijst de analist erop dat de Franse cosmeticagigant minder snel groeit dan de concurrentie en dat de drempel om de markt te betreden lager is geworden. Barclays vindt de hoge waardering van het aandeel onterecht en heeft daarom het advies verlaagd van ‘kopen’ naar ‘verkopen’, waarbij het koersdoel is bijgesteld van €384 naar €325.
Sectorgenoot Henkel heeft volgens Barclays het komende halfjaar een gemakkelijkere vergelijkingsbasis dankzij minder voorraadafbouw in de VS. De Britse zakenbank vindt de huidige waardering van het aandeel interessant en heeft daarom het advies verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’, waarbij het koersdoel met €5 is opgetrokken tot €80.
Lees ook Aandeel L’Oréal is goed maar prijzig
Barclays is ook te spreken over Beiersdorf. Ondanks de zware concurrentie blijft het bedrijf uit Hamburg volgens de analist uitblinken met innovaties die inspelen op de consumentenbehoeften. Het advies van Barclays blijft ‘kopen’, wel is het koersdoel verlaagd van €144 naar €125.