Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Actueel advies

Advies Koen Lauwers, 11 okt 12:11

Tesla | Alle hoop gevestigd op de Robotaxi

0 0 Leestijd ongeveer

Het aandeel Tesla is de voorbije twee maanden flink opgeveerd in aanloop naar het Robotaxi-evenement. Met die zelfrijdende deelwagen wil Tesla zijn kunde op het vlak van de nieuwste zelfrijdende technologieën demonstreren.

Het idee achter de Robotaxi is dat deze autonoom passagiers kan ophalen en weer afzetten zonder menselijke tussenkomst. CEO Elon Musk zet in op synergieën tussen de verschillende bedrijven uit zijn universum waar kunstmatige intelligentie (AI) een grote rol speelt.


Met xAI richtte hij vorig jaar een bedrijf op dat moet concurreren met OpenAI en onder meer de technologie rond zelfrijdende auto’s moet verbeteren. Tesla zal uitpakken met een prototype (Cybercab) van de Robotaxi maar de weg naar een globale uitrol is nog heel lang. In veel landen zijn autonome voertuigen wettelijk nog niet toegestaan en het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn zal veranderen.

Lees ook Elektrisch rijden | BYD en Tesla weer in de lift

De Robotaxi zou worden gebouwd op basis van de nog te introduceren Model 2. Dit moet het nieuwe instapmodel van Tesla worden dat minder dan $25.000 kost en waarmee de Amerikanen ook op prijsvlak de strijd kunnen aangaan met de Chinese EV-bouwers. Tesla kan voorlopig nog niet concurreren in het lagere marktsegment maar de introductie van de Model 2 staat gepland voor ergens in 2025.

Forse groeivertraging

Met de Robotaxi wil Musk ook de aandacht afleiden van de groeivertraging in de markt voor elektrische voertuigen (EV’s). Tesla leverde in het derde kwartaal 462.890 voertuigen uit en dit cijfer lag onder de verwachtingen. Toch was er op jaarbasis een groei van 6% na een krimp van 5% in het tweede kwartaal en 9% in het eerste. De verkoop van stekkerauto’s bereikte in China tussen januari en augustus een nieuw recordniveau, maar Tesla moest ook marktaandeel prijsgeven aan Chinese concurrenten als BYD, NIO en Geely.

Advies aandeel Tesla blijft ‘verkopen’

Tesla Motors noteert tegen 8 keer de omzet, meer dan 50 keer de ebitda en ruim 100 keer de winst van 2025. Dat is exorbitant hoog in vergelijking met andere autobouwers maar Elon Musk argumenteert dat Tesla moet worden gewaardeerd als een AI-speler en niet als industrieel bedrijf. Ik ga slechts gedeeltelijk mee in dit verhaal. De recente koersstijging was op weinig anders gebaseerd dan hoop en daarom blijf ik een verkoopadvies hanteren.

Winstmarge onder druk
De nettowinst lag al vier kwartalen op rij onder de verwachtingen en ook Tesla’s brutomarge blijft intussen maar dalen en zakte in het tweede kwartaal naar 14,6%, het laagste cijfer in meer dan vier jaar. Dat komt enerzijds door de hoge uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling maar ook door de bizarre prijspolitiek. Die forse prijsschommelingen zijn funest voor de restwaarde, wat Tesla niet geliefd maakt bij de leasingmaatschappijen.  Om de kosten te drukken werd al flink op personeel bespaard en ook de uitgestelde capaciteitsuitbreidingen maken dat er meer geld in kas kan blijven.
Eerste 6 maanden van 2024 (in mrd $)
6M2024 6M2023
Netto-omzet 46,77 48,21
Ebit 3,85 6,56
Winst p.a. 0,97 1,76

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ