FedEx | Minder pakketjes bezorgd bij Amerikaanse consument
Vrijdag 20 september dook de koers van FedEx met 15,2% omlaag. In het eerste kwartaal (t/m augustus) van gebroken boekjaar 2025 kwam de omzet met $21,6 mrd fractioneel lager uit dan de $21,7 mrd van een jaar eerder, maar er was ook een werkdag minder. In de Verenigde Staten werden minder pakketjes richting consumenten getransporteerd, maar internationaal juist meer.
De grote tegenvaller zat in de operationele marge die met 5,0% fors lager lag. Naast een verschuiving naar een minder gunstige productmix, waar FedEx zelf niet veel aan kan doen, lagen ook de interne lasten hoger.
Kostenbesparingen
En dat ondanks kostenbesparingen door het strategische programma DRIVE, dat de individuele bedrijfsonderdelen van FedEx steeds meer met elkaar laat samenwerken en ze integreert tot een geheel. De recente samenvoeging van FedEx Ground met FedEx Services tot Federal Express is daar een voorbeeld van. DRIVE zou in 2025 alleen al een besparing van $4 mrd moeten opleveren.
Lees ook FedEx | Vracht aan fantasie
Het vooruitzicht voor omzetgroei voor boekjaar 2025 werd licht verlaagd tot laag enkelcijferig. De verwachting voor de winst per aandeel werd al forser verlaagd en ging van een bandbreedte van $18,25-20,25 naar $17,90-18,90. Met name brandstofprijzen kunnen nog een forse impact op deze verwachtingen hebben.