Updates

Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Koen Lauwers, 6 jun 2023 10:48

P&G | Hoge aandeelhoudersvergoeding compenseert lage groei

0 0 Leestijd ongeveer

Procter & Gamble weet de lagere verkoopvolumes voorlopig te compenseren met hogere prijzen. Ook de kosten zijn gestegen, maar dit wordt gecounterd door productiviteitswinsten.

De prijzenoorlog in de sector van de consumentengoederen wordt niet alleen uitgevochten tussen de grootgrutters onderling, maar ook tussen die bedrijven en hun leveranciers. Producenten van consumentengoederen als Procter & Gamble staan onder druk om een aanzienlijk deel van de kostenstijgingen zelf te dragen en niet door te rekenen. Deze oorlog leidt er soms toe dat sommige merken een tijd niet verkrijgbaar zijn wanneer er geen prijsovereenkomst kan worden bereikt. Dit is vrijwel altijd een tijdelijke situatie, want beide partijen hebben er alle belang bij om conflicten niet op de spits te drijven. Een retailer als Walmart, die instaat voor 15% van de omzet van Procter & Gamble, heeft een grotere onderhandelingsmacht dan bijvoorbeeld een kleine regionale supermarktketen.

Marktaandeel vs. marges

Het blijft een lastig evenwicht tussen enerzijds het beschermen van de marktpositie en anderzijds het op peil houden van de marges. Procter & Gamble moet daarbij vermijden dat al te veel klanten overstappen naar goedkopere huismerken. Dit lijkt voorlopig aardig te lukken, al zijn er grote verschillen tussen de verschillende afdelingen.

In het derde kwartaal van het fiscaal boekjaar 2023 bedroeg de organische omzetgroei (exclusief valuta-effecten) 7% tegenover een verwachte 4%. De groei was een combinatie van hogere prijzen (+10%) en lagere volumes (-3%). In Europa, goed voor iets meer dan een vijfde van de groepsomzet, daalden de verkoopvolumes met 6% sneller dan gemiddeld.

Procter & Gamble heeft de activiteiten gegroepeerd in vijf afdelingen. De grootste divisie van het concern is Fabric&Home Care met iets meer dan een derde van de omzet (waspoeders, detergenten, schoonmaakproducten), gevolgd door Baby, Feminine&Family Care (Pampers, Always), Beauty (shampoo, huidverzorging) , Health Care (Oral-B) en Grooming (Gilette, Braun).

Bij de twee grootste afdelingen daalden de verkoopvolumes met respectievelijk 5% (Fabric&Home Care) en 4% (Baby, Feminine & Family Care). Daar was de druk van de huismerken dus het grootst. Dit was niet het geval bij Healthcare, waar de volumes met 1% aantrokken. Bij Beauty was er een status-quo en Grooming kende een lichte daling (-1%).

Belangrijker dan de omzettoename was de stijging van de winstmarges. De brutomarge klom op jaarbasis 150 basispunten (1,5 procentpunt) hoger. Zonder tegenwind van de duurdere dollar bedroeg de toename zelfs 220 basispunten. De hogere winstgevendheid was met name te danken aan prijseffecten (+470 basispunten) maar ook productiviteitswinsten (+210). Onder meer hogere kosten (-270 basispunten) en een minder gunstige productmix (-150) zorgden voor tegengewicht. Procter & Gamble gaf meer uit aan onder meer lonen, energie, transport en verpakkingsmateriaal terwijl ook de rentelasten stegen.

Weer meer aandacht voor innovatie
Tijdens de covidperiode en bij het begin van de oorlog in Oekraïne legden fabrikanten van consumentengoederen de focus op beschikbaarheid van hun producten. Daardoor moest innovatie er bij inschieten. Procter & Gamble haalt traditioneel veel omzet uit innovatie, met name dan bij de levensmiddelentak. Dit is nodig om voor te blijven op de concurrentie. Daarbij gaat het zowel om nieuwe producten als om varianten van bestaande producten. Sinds eind vorig jaar is er weer een opleving qua innovaties met trends als proteïnes, vegan en plantaardige producten.

Hoge aandeelhoudersvergoedingen

Procter & Gamble is een garantie op hoge aandeelhoudersvergoedingen, zelfs in moeilijke tijden. Het concern heeft niet ten onrechte de reputatie een echte dividendkampioen te zijn. Dit levert het bedrijf een talrijke schare loyale aandeelhouders op. Wie het aandeel door de cycli heen in portefeuille houdt en de dividenden telkens herinvesteert, hoeft zich geen zorgen te maken over tijdelijke koersdips. Een belegger die P&G dertig jaar geleden kocht, zag de inleg inclusief dividenden met een factor 25 vermenigvuldigen. Daarmee presteert het aandeel ruim beter dan de inflatie.

Procter & Gamble keert al 132 jaar een dividend uit en dit werd al 66 keer verhoogd. In april werd een nieuwe stijging met 3% aangekondigd. Tegen de huidige koers en een verwacht dividend van $3,76 per aandeel bedraagt het rendement 2,6%. Op basis van  de verwachte winst van volgend boekjaar ligt de pay-out-ratio op bijna 60%. De houdbaarheid van het dividend komt dus niet in gevaar. Het verwachte dividend ligt ook ruim onder de vrije kasstroom, die over de vier voorbije kwartalen $5,13 per aandeel bedroeg.

Naast het dividend maakt ook de inkoop van eigen aandelen een belangrijk deel uit van de aandeelhoudersvergoedingen. De ingekochte aandelen worden daarna vernietigd waardoor de winst over minder aandelen moet worden verdeeld, wat de winst per aandeel doet toenemen. Aanvankelijk reserveerde Procter & Gamble voor het huidige boekjaar 2023 een budget van $6 tot $8 mrd voor aandeleninkopen. Na drie kwartalen staat de teller al op $7,4 miljard. Dit betekent dat er maximaal $600 mln overblijft voor het lopende kwartaal. Anders gezegd, de aandeleninkopen zullen dit kwartaal minder de koers ondersteunen dan de voorbije drie kwartalen het geval was. Het merkenconcern verwacht over het volledige boekjaar 2023 (twaalf maanden tot einde juni) $16,4 tot $17 mrd uit te keren waarvan$9 mrd onder de vorm van dividenden en de rest via aandeleninkopen.

Vooruitzichten en waardering

Het aandeel Procter & Gamble heeft sinds begin dit jaar en ook de voorbije twaalf maanden per saldo weinig bewogen. Dat komt omdat het consumentenbedrijf op het vlak van winst- en omzetgroei geen uitschieters laat optekenen. Voor het lopende boekjaar bedraagt de winstprognose $5,86 per aandeel tegenover $5,81 een jaar eerder.  Voor volgend boekjaar bedraagt het consensuscijfer $6,38. Wat de omzet betreft, zorgen nadelige wisselkoerseffecten voor een tegenwind van 5%. Daardoor zal de omzetgroei beperkt blijven tot amper 1%.

Het management trok na de cijfers van het derde kwartaal de groeiprognose voor de omzet op van 4 tot 5% naar 6%. Dit impliceert een groei van de omzet naar iets meer dan $85 mrd. Op basis van de actuele koers noteert Procter & Gamble tegen 25 keer de winst van dit jaar en 23 keer die van volgend jaar. De ondernemingswaarde(Enterprise Value) bedraagt 4,5 keer de omzet. Beide cijfers zijn vrij hoog voor een bedrijf in de consumentensector maar de waardering ligt wel in lijn met het historische gemiddelde. Anders gesteld, Procter & Gamble is zelden een echt goedkoop aandeel. Dat is te danken aan de defensieve kwaliteiten met relatief voorspelbare winsten en hoge aandeelhoudersvergoedingen.

P&G kerncijfers 
2024(t) 2023 (t) 2022
Omzet ($ mrd) 85,15 81,44 80,13
Winst p.a. ($) 6,38 5,86 5,81
Dividend p.a. ($) 3,89 3,76 3,61

Advies aandeel op ‘houden’

Door de omvang van het bedrijf en de uitgebreide merkenportefeuille zijn vergelijkingen met goedkopere sectorgenoten niet altijd relevant. Een concurrent waar Procter & Gamble wel mee vergeleken kan worden is Unilever. De Britse consumentengroep noteert tegen minder dan twintig keer de winst en 2,7 keer de omzet en heeft ook een iets hoger rendement (3,5%). Daar tegenover staat dat de aandeleninkopen behoorlijk lager liggen. Voor het aandeel Procter & Gamble is de verwachte groei te laag om een premie tegenover de historische waardering te kunnen verantwoorden. Bovendien wordt het aandeel  (tijdelijk) minder ondersteund door lagere aandeleninkopen en zorgt een dreigende recessie voor bijkomende onzekerheid. Om die redenen blijft het advies op ‘houden’ staan.

Gemiddelde ESG-score
De gespecialiseerde onderzoeker Sustainalytics  kent Procter & Gamble een ESG-score van 26,4 toe. Een cijfer tussen 20 en 30 betekent een gemiddeld risiconiveau. Binnen de categorie producenten van consumentengoederen staat de groep daarmee op plaats 34 van de in totaal 102 geanalyseerde bedrijven. Dat is net iets minder goed dan concurrent Unilever die op plaats 22 staat. Procter & Gamble maakt werk van een betere ESG-score met het Ambition 2030-plan dat een aantal concrete doelstellingen bevat op het vlak van duurzaamheid. Zo moeten tegen het einde van dit decennium alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar zijn.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ