P&G | Hoge aandeelhoudersvergoeding compenseert lage groei
De prijzenoorlog in de sector van de consumentengoederen wordt niet alleen uitgevochten tussen de grootgrutters onderling, maar ook tussen die bedrijven en hun leveranciers. Producenten van consumentengoederen als Procter & Gamble staan onder druk om een aanzienlijk deel van de kostenstijgingen zelf te dragen en niet door te rekenen. Deze oorlog leidt er soms toe dat sommige merken een tijd niet verkrijgbaar zijn wanneer er geen prijsovereenkomst kan worden bereikt. Dit is vrijwel altijd een tijdelijke situatie, want beide partijen hebben er alle belang bij om conflicten niet op de spits te drijven. Een retailer als Walmart, die instaat voor 15% van de omzet van Procter & Gamble, heeft een grotere onderhandelingsmacht dan bijvoorbeeld een kleine regionale supermarktketen.
Marktaandeel vs. marges
Het blijft een lastig evenwicht tussen enerzijds het beschermen van de marktpositie en anderzijds het op peil houden van de marges. Procter & Gamble moet daarbij vermijden dat al te veel klanten overstappen naar goedkopere huismerken. Dit lijkt voorlopig aardig te lukken, al zijn er grote verschillen tussen de verschillende afdelingen.
In het derde kwartaal van het fiscaal boekjaar 2023 bedroeg de organische omzetgroei (exclusief valuta-effecten) 7% tegenover een verwachte 4%. De groei was een combinatie van hogere prijzen (+10%) en lagere volumes (-3%). In Europa, goed voor iets meer dan een vijfde van de groepsomzet, daalden de verkoopvolumes met 6% sneller dan gemiddeld.
Procter & Gamble heeft de activiteiten gegroepeerd in vijf afdelingen. De grootste divisie van het concern is Fabric&Home Care met iets meer dan een derde van de omzet (waspoeders, detergenten, schoonmaakproducten), gevolgd door Baby, Feminine&Family Care (Pampers, Always), Beauty (shampoo, huidverzorging) , Health Care (Oral-B) en Grooming (Gilette, Braun).
Bij de twee grootste afdelingen daalden de verkoopvolumes met respectievelijk 5% (Fabric&Home Care) en 4% (Baby, Feminine & Family Care). Daar was de druk van de huismerken dus het grootst. Dit was niet het geval bij Healthcare, waar de volumes met 1% aantrokken. Bij Beauty was er een status-quo en Grooming kende een lichte daling (-1%).
Belangrijker dan de omzettoename was de stijging van de winstmarges. De brutomarge klom op jaarbasis 150 basispunten (1,5 procentpunt) hoger. Zonder tegenwind van de duurdere dollar bedroeg de toename zelfs 220 basispunten. De hogere winstgevendheid was met name te danken aan prijseffecten (+470 basispunten) maar ook productiviteitswinsten (+210). Onder meer hogere kosten (-270 basispunten) en een minder gunstige productmix (-150) zorgden voor tegengewicht. Procter & Gamble gaf meer uit aan onder meer lonen, energie, transport en verpakkingsmateriaal terwijl ook de rentelasten stegen.
Hoge aandeelhoudersvergoedingen
Procter & Gamble is een garantie op hoge aandeelhoudersvergoedingen, zelfs in moeilijke tijden. Het concern heeft niet ten onrechte de reputatie een echte dividendkampioen te zijn. Dit levert het bedrijf een talrijke schare loyale aandeelhouders op. Wie het aandeel door de cycli heen in portefeuille houdt en de dividenden telkens herinvesteert, hoeft zich geen zorgen te maken over tijdelijke koersdips. Een belegger die P&G dertig jaar geleden kocht, zag de inleg inclusief dividenden met een factor 25 vermenigvuldigen. Daarmee presteert het aandeel ruim beter dan de inflatie.
Procter & Gamble keert al 132 jaar een dividend uit en dit werd al 66 keer verhoogd. In april werd een nieuwe stijging met 3% aangekondigd. Tegen de huidige koers en een verwacht dividend van $3,76 per aandeel bedraagt het rendement 2,6%. Op basis van de verwachte winst van volgend boekjaar ligt de pay-out-ratio op bijna 60%. De houdbaarheid van het dividend komt dus niet in gevaar. Het verwachte dividend ligt ook ruim onder de vrije kasstroom, die over de vier voorbije kwartalen $5,13 per aandeel bedroeg.
Naast het dividend maakt ook de inkoop van eigen aandelen een belangrijk deel uit van de aandeelhoudersvergoedingen. De ingekochte aandelen worden daarna vernietigd waardoor de winst over minder aandelen moet worden verdeeld, wat de winst per aandeel doet toenemen. Aanvankelijk reserveerde Procter & Gamble voor het huidige boekjaar 2023 een budget van $6 tot $8 mrd voor aandeleninkopen. Na drie kwartalen staat de teller al op $7,4 miljard. Dit betekent dat er maximaal $600 mln overblijft voor het lopende kwartaal. Anders gezegd, de aandeleninkopen zullen dit kwartaal minder de koers ondersteunen dan de voorbije drie kwartalen het geval was. Het merkenconcern verwacht over het volledige boekjaar 2023 (twaalf maanden tot einde juni) $16,4 tot $17 mrd uit te keren waarvan$9 mrd onder de vorm van dividenden en de rest via aandeleninkopen.
Vooruitzichten en waardering
Het aandeel Procter & Gamble heeft sinds begin dit jaar en ook de voorbije twaalf maanden per saldo weinig bewogen. Dat komt omdat het consumentenbedrijf op het vlak van winst- en omzetgroei geen uitschieters laat optekenen. Voor het lopende boekjaar bedraagt de winstprognose $5,86 per aandeel tegenover $5,81 een jaar eerder. Voor volgend boekjaar bedraagt het consensuscijfer $6,38. Wat de omzet betreft, zorgen nadelige wisselkoerseffecten voor een tegenwind van 5%. Daardoor zal de omzetgroei beperkt blijven tot amper 1%.
Het management trok na de cijfers van het derde kwartaal de groeiprognose voor de omzet op van 4 tot 5% naar 6%. Dit impliceert een groei van de omzet naar iets meer dan $85 mrd. Op basis van de actuele koers noteert Procter & Gamble tegen 25 keer de winst van dit jaar en 23 keer die van volgend jaar. De ondernemingswaarde(Enterprise Value) bedraagt 4,5 keer de omzet. Beide cijfers zijn vrij hoog voor een bedrijf in de consumentensector maar de waardering ligt wel in lijn met het historische gemiddelde. Anders gesteld, Procter & Gamble is zelden een echt goedkoop aandeel. Dat is te danken aan de defensieve kwaliteiten met relatief voorspelbare winsten en hoge aandeelhoudersvergoedingen.
P&G kerncijfers | |||
2024(t) | 2023 (t) | 2022 | |
Omzet ($ mrd) | 85,15 | 81,44 | 80,13 |
Winst p.a. ($) | 6,38 | 5,86 | 5,81 |
Dividend p.a. ($) | 3,89 | 3,76 | 3,61 |
Advies aandeel op ‘houden’
Door de omvang van het bedrijf en de uitgebreide merkenportefeuille zijn vergelijkingen met goedkopere sectorgenoten niet altijd relevant. Een concurrent waar Procter & Gamble wel mee vergeleken kan worden is Unilever. De Britse consumentengroep noteert tegen minder dan twintig keer de winst en 2,7 keer de omzet en heeft ook een iets hoger rendement (3,5%). Daar tegenover staat dat de aandeleninkopen behoorlijk lager liggen. Voor het aandeel Procter & Gamble is de verwachte groei te laag om een premie tegenover de historische waardering te kunnen verantwoorden. Bovendien wordt het aandeel (tijdelijk) minder ondersteund door lagere aandeleninkopen en zorgt een dreigende recessie voor bijkomende onzekerheid. Om die redenen blijft het advies op ‘houden’ staan.