Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen

Actueel advies

Advies van de dag Danny Reweghs, 30 mei 2023 16:44

LVMH | Zonder de minste discussie topkwaliteit

0 0 Leestijd ongeveer

Met een verbluffend sterke kwartaalupdate doorbrak LVMH als eerste Europees beursgenoteerd bedrijf ooit de kaap van $500 mrd. Desondanks is het aandeel nog steeds niet te duur.

Dankzij een ijzersterke update over het eerste kwartaal is het Franse luxeconcern LVMH erin geslaagd om afgelopen maand een plaats te veroveren in de exclusieve en roemrijke club van de tien grootste beurskapitalisaties ter wereld. Daarbij bereikte Louis Vuitton Moët Hennessy als eerste Europees bedrijf ooit de ‘magische’ kaap van $500 mrd beurskapitalisatie.

Dat is des te opmerkelijker omdat het Franse bedrijf helemaal niets te maken heeft met technologie of met energie. Maar met een opbrengst (koerswinst + dividenden) van 750% – een jaarlijks gemiddelde van 23,8% de afgelopen tien jaar – presteert het aandeel wel beduidend beter dan de Nasdaq100-index, waar alle techgiganten in zitten (+415%).

Europa is in steeds minder sectoren echt nog de dominante factor in de wereld, maar voor mode en design mogen we zonder de minste overdrijving de wereldheerschappij nog steeds nadrukkelijk claimen. LVMH is ook een van de weinige grote Europese aandelen met een (dure) Amerikaanse waardering tegen 26 keer de verwachte winst voor dit jaar.

Met $500 mrd komt LVMH in de verste verte nog niet in de buurt van mastodonten als Apple en Microsoft die beiden een beurskapitalisatie hebben van meer dan $2000 mrd. Maar bedrijven als Tesla en Meta zijn niet heel ver weg meer. Midden april leverde het Franse luxeconcern een verbluffend sterke kwartaalupdate af.

LVMH in China

De omzetgroei met 17% (€21,0 mrd) bedroeg bijna het dubbele van de analistenprognose (+9% tot €19,7 mrd). De Chinezen zijn weer volop aan het kopen: China laat een dubbelcijferige groei optekenen. Ook in Japan en Europa ligt de groei hoog. En zelfs in de VS is de groei in het eerste kwartaal (+8%) nog een meevaller. Al geeft de luxegigant wel mee dat er duidelijke signalen van afkoeling zijn daar.

Dat tempert het enthousiasme niet voor de rest van het jaar voor het hele concern. En dat is weer te danken aan een uitzonderlijk optimistische blik op China, waar de sterke start van het jaar wel wordt doorgetrokken.

Eigenlijk is dit het verhaal dat enkele decennia loopt. Gemiddeld verslaat LVMH de omzet- en winstverwachtingen zeven van de acht keer, dus slechts één kwartaal om de twee jaar worden de verwachtingen niet gehaald. Meestal is dat door een ‘externe’ oorzaak, zoals de plotse uitbraak van de coronacrisis.

Weinig Europese bedrijven zijn er dusdanig in geslaagd om Aziatische harten in het algemeen en Chinese in het bijzonder te veroveren. Een ijzersterke merknaam en een ijzersterke reputatie. ‘Nouveaux riches’ of nieuwe rijken hebben doorgaans een grote drang om aan de wereld te tonen dat ze het hebben gemaakt en kopen daarom luxeproducten. Op de eerste plaats de mode en lederwaren van LVMH, met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo.

Naar de €100 mrd

In 2015 bedroeg de jaaromzet nog €35,7 mrd, bij een ebitda-marge van 24,4%. In 2019 werd voor het eerst de kaap van €50 mrd gerond (€53,7 mrd) en afgelopen jaar stond de jaaromzet – ondanks de wereldwijde covid-19 pandemie – op €79,2 mrd, met bovendien een flink opgelopen ebitda-marge van 34,4%. Na de flinke start van het jaar hebben analisten hun verwachtingen opgetrokken tot een omzetcijfer van € 87,7 mrd gemiddeld en €95,3 mrd maximaal.

Als het luxeconcern in aangename zin blijft verrassen zoals in de eerste drie maanden, dan is het niet helemaal uitgesloten dat we volgend jaar al de grens van €100 mrd bereiken en dit amper vijf jaar na die van €50 mrd. Maar wellicht wordt het dus 2025.

Telkens opnieuw ook, krijgen we de bevestiging dat luxemerken het minst gevoelig zijn voor een recessie. Welgestelden passen hun uitgaven weinig of niet aan als het economisch eens wat minder gaat. Dus groei is er haast continu.

Kroonjuweel

Wie LVMH al een tijdje volgt, weet hoe cruciaal de afdeling Mode & Lederwaren is voor het concern. Dat zal nog geruime tijd zo blijven. Vorig jaar leverde de kroondivisie andermaal de sterkste organische groei af: +20% (omzet van €30,9 mrd naar €38,7 mrd). De totale groei bedroeg een bijzonder fraaie 25%. De afdeling was in 2022 goed voor bijna de helft van de groepsomzet (48,8%). Prima nieuws voor het concern, want Mode & Lederwaren is ook de meest rendabele afdeling.

Net als de groepsomzet neemt ook de terugkerende (zonder eenmalige elementen) winst met 23% toe, om voor het eerst boven €20 mrd uit te komen (van €17,15 naar € 21,05 mrd). Mode & Lederwaren zag de winst met 22% klimmen tot €15,7 mrd of liefst 74,6% van de groepswinst. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de organische omzetgroei van de sterdivisie 18%.

De enige divisie die teleurstelde was de afdeling Wijnen & Sterke dranken, met de topmerken Moët & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. Daar blijft de organische omzettoename beperkt tot 3% ten opzichte van een analistenconsensus van +5%. De fikse prijsverhoging van de Hennessy-cognac drukt dan toch op de verkoopcijfers.

De divisie Selective Retailing omvat naast de Sephora-shops vooral de DFS Group (grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek, met ruim 1100 vestigingen). Deze divisie kreeg in 2020 een serieuze omzetdreun te verwerken door de coronacrisis en raakte daar in 2021 maar deels van hersteld.

Vorig jaar was het jaar van de grote comeback met 26% omzetgroei (van €11,8 mrd naar €14,9 mrd; +17% organisch) en vooral 48% toename van de recurrente winst (van €534mln naar €788 mln). Het einde van de covid 19-pandemie heeft natuurlijk ook geholpen om een sterk groeijaar 2022 te kunnen voorleggen.

Aandeel LVMH blijft koopwaardig

LVMH is zonder de minste discussie topkwaliteit. Op basis van mijn winstverwachting voor dit jaar noteert het topaandeel tegen 26 keer die verwachte winst. Dat is niet goedkoop, maar anderzijds toch onder het gemiddelde van de voorbije vijf jaar van 27,5 keer de verwachte winst. Dus echt duur is het aandeel LVMH ook nog niet.

Na de piek rond €900 is er een welkome adempauze gevolgd de voorbije weken, zodat ik kan overgaan tot een koopaanbeveling. LVMH is binnen de sector onze langetermijnfavoriet.

Juwelenhuis draagt bij aan omzet
De groei van het Franse luxeconcern is voor alle duidelijkheid doorgaans haast volledig organisch. Maar af en toe wordt er toch ook wel eens een substantiële overname gedaan.

Zo behoort sinds januari 2021 het bekende juwelenhuis Tiffany&Co (prijskaartje circa €15 mrd) tot het luxeconcern. Dat verklaart waarom de afdeling Horloges & Juwelen nu in omzetcijfer gemeten nummer 3 is binnen het luxeconcern. Met ook vorig jaar heel degelijke groeicijfers (omzetstijging +18%, waarvan +12% organisch; 20% winstgroei tot boven €2 mrd).

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ