PostNL | Enkele lichtpuntjes aan de horizon
In volle coronacrisis leek aan de pakjesstroom geen einde te komen. PostNL investeerde in een hogere bezorgcapaciteit, anticiperend op een continue stijging van de vraag. De ontnuchtering was vorig jaar echter groot.
Ook in het eerste kwartaal zat PostNL nog gekneld tussen haperende vraag en stijgende kosten, maar kon het bedrijf tot opluchting van beleggers de verwachte verliescijfers vermijden. PostNL bezorgde zowel in binnen- als buitenland meer pakjes dan het zelf had verwacht. In het tweede kwartaal zouden de volumes niet langer moeten dalen, maar dat is nog onzeker.
Fundamenten intact
Een afnemende daling van het pakjesverkeer en de eerste resultaten van een strikte kostencontrole leverde in het eerste kwartaal een bedrijfswinst van € 7 mln op. Dat is 78% minder dan in dezelfde periode vorig jaar, maar het bloeden lijkt gestelpt. Het bedrijf ligt naar eigen zeggen op schema om dit jaar een bedrijfswinst van €70 à 100 mln te behalen.
Vanaf 2024 zou de pakjescyclus opnieuw moeten aantrekken. Volgens PostNL blijft de trend naar meer e-commerce intact, al zal het nog enkele jaren duren voor de piekvolumes van 2020 en 2021 geëvenaard worden. Dit moet in 2024 voor een margeverbetering met 2 procentpunt zorgen. In het klassieke postverkeer houdt PostNL rekening met een aanhoudende volumedaling van 8 tot 10%. Via prijsverhogingen en een efficiëntere werking probeert het bedrijf een bescheiden winstgevendheid in deze divisie te verdedigen.
Advies aandeel op ‘houden’
Het ergste lijkt achter de rug voor PostNL. De positieve kanteling van de cyclus vraagt echter nog om bevestiging. De verschrompelde beurskapitalisatie van nog €815 mln euro houdt intussen een faire waardering in, gezien de verwachte bedrijfswinst. Het advies voor het aandeel PostNL blijft ‘houden’.