Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Michiel Pekelharing, 11 apr 2023 14:50

PayPal | Waarom de herpositionering zich gaat uitbetalen

0 0 Leestijd ongeveer

PayPal heeft het aura van snelgroeiende fintech in 2022 helemaal verloren. Na een strategische koerswijziging ligt de focus op het slim exploiteren van de sterke marktpositie en het genereren van een hoge vrije kasstroom.

PayPal (PYPL) is een Amerikaanse digitale betaaldienst die dagelijks tientallen miljoenen aan transacties afhandelt. De honderden miljoenen klanten rekening, app of digitale portemonnee van PayPal kochten vorig jaar voor bijna $1.400 mrd aan goederen en diensten. De onderneming is voor branchegenoot Stripe marktleider op het vlak van digitale betalingsdiensten.

De afgelopen jaren lag de nadruk op het zo snel mogelijk opschroeven van de omzet en het aantal gebruikers. Daar slaagde de onderneming behoorlijk goed in.

Toen de het concern in 2015 werd verzelfstandigd vanuit eBay, had PayPal 169 miljoen actieve gebruikers. Binnen zes jaar werd de grens van 400 miljoen overschreden: een toename van ruim 160%. Indertijd voorspelde topman Dan Schulman dat dit aantal in 2025 zelfs een niveau van 750 miljoen zou bereiken.

Die verwachting heeft hij echter in april 2022 moeten intrekken. Op dat moment kwam de groei namelijk steeds verder onder druk te staan omdat lockdown-maatregelen werden afgebouwd. Mensen kozen ervoor om soms weer naar de winkel te gaan, in plaats van om alles online te kopen. Daar komt bij dat consumenten door de oplopende inflatie wat meer de hand op de knip hielden. Die oplaaiende inflatie leidde tot een stijging van de rente, die op de aandelenmarkt zorgde voor een herwaardering van groeiaandelen.

Een belangrijk kenmerk van de bedrijven achter groeiaandelen is dat ze met name in de toekomst veel winst gaan boeken. Beleggers bepalen de bedrijfswaarde door de toekomstige winsten terug te rekenen naar het heden. Maar als dat gebeurt bij een aanzienlijk hogere rentevoet, pakt de huidige waarde een flink stuk lager uit. Dat is een belangrijke reden waarom de beurskoers daalde van ruim $300 in het najaar van 2021 tot minder dan $70 in de zomer van vorig jaar.

Strategiewijziging voor Paypal

Onder druk van veranderende marktomstandigheden en van activistische beleggers zoals hedgefonds Elliott Investment Management heeft Schulman de strategie in de tweede helft van vorig jaar volledig omgegooid. Het bedrijf zet nu slim in op het lucratief exploiteren van de dominante marktpositie. In plaats van op het binnenhalen van nieuwe gebruikers, is de focus verschoven naar het aanhalen van de betrokkenheid met bestaande klanten. Dat komt onder meer tot uitdrukking in een stijging van het gemiddelde aantal transacties per gebruiker van 40,9 in 2020 naar 51,4 vorig jaar.

Ook investeert PayPal in initiatieven die bijdragen aan de winstgevendheid. Een goed voorbeeld is de ontwikkeling van white label-systemen waarmee mkb-bedrijven het betalingsverkeer kunnen afhandelen. Anderhalf jaar geleden becijferde consultancyfirma McKinsey al dat nieuwe betaaldiensten in dit segment waar banken relatief weinig aandacht voor hebben een potentiële marktkans van $100 mrd in 2025 vormen.

Het kost echter enige tijd voordat dit soort investeringen zich uitbetaalt. Omdat de omzet- en winstontwikkeling in de huidige tussenfase onder druk staat, is het aandeel behoorlijk uit de gratie geraakt op de Nasdaq. Beleggers die vooral op zoek zijn naar snelgroeiende bedrijven die uiteindelijk kunnen uitgroeien tot een superbedrijf zoals Apple, Microsoft of Amazon hebben PayPal al de rug toegekeerd.

De omzet van $27,5 mrd in 2022 lag slechts 8% hoger dan een jaar eerder. Voor een dergelijke toename lopen groeibeleggers niet warm. Een deel van de matige omzetstijging is overigens het gevolg van een eenmalig effect. Voormalig moederbedrijf eBay besteedt het afhandelen van betalingen uit aan Adyen. Zonder het geleidelijk wegvallen van de omzet van deze veilingswebsite, zou de omzet van PayPal met 12% zijn opgelopen.

Waarde creëren

Aan de andere kant staan waardebeleggers nog niet te popelen om het aandeel te omarmen. Een belangrijke reden is dat PayPal eerst moet bewijzen dat het daadwerkelijk in staat is om meer waarde te creëren en ook bereid is om die met aandeelhouders te delen. In dit opzicht zijn de voortekenen echter veelbelovend. Sinds de strategiewijziging zit de aangepaste operationele marge weer duidelijk in de lift.

In de vier kwartalen tot en met het tweede kwartaal van 2022 was die marge gedaald van 23,8% naar 19,1%. In de afgelopen twee kwartalen nam dat percentage via 22,4% toe tot 22,9%. Dat is grotendeels te danken aan het feit dat PayPal de vaste kosten stevig in de hand houdt. In het vierde kwartaal van 2022 lagen deze niet transactie-gerelateerde kosten van $2,0 mrd 6% lager dan een jaar eerder. Hoewel het transactievolume doorgroeit, is het bedrijf vastbesloten om deze kosten in het lopende jaar met $150 mln te verlagen.

Dankzij die margeverbetering nam de aangepaste winst per aandeel in de laatste drie maanden van 2022 voor het eerst in drie kwartalen weer toe. Over het hele jaar lag deze winst van $4,13 echter nog 10% lager dan in 2021. Als onderdeel van de strategiewijziging legt PayPal echter vooral de focus op de vrije kasstroom. Die nam met 4% toe naar $5,1 mrd. Meer dan 80% van dat bedrag ($4,2 mrd) werd gebruikt voor de inkoop van eigen aandelen. Daarvoor is ook in de toekomst alle ruimte.

Tegenover een langetermijnschuld van $10,4 mrd, staan namelijk $15,9 mrd in kasgeld en beleggingen. De onderneming is per saldo schuldenvrij. PayPal kan dus de vrije kasstroom volledig investeren in initiatieven om de winstgevendheid op te voeren, of die delen met de aandeelhouders.

De ruimte hiervoor gaat de komende jaren bovendien gestaag toenemen. Dankzij een combinatie van omzetgroei en margeverbetering kan de vrije kasstroom naar schatting oplopen van ruim $6 mrd in 2023 en $7 mrd in 2024 tot ruim $8 mrd in 2025. Als driekwart van de kasstroom gebruikt wordt voor aandeleninkoop, neemt het aantal uitstaande stukken met bijna een vijfde af. Eventueel kan in de toekomst ook een deel van de vrije kasstroom via een dividend met beleggers gedeeld worden. Die keuze zal Schulman echter niet maken. Naast de goede operationele prestaties, kan de komst van een nieuwe topman een tweede impuls voor PayPal vormen. Schulman heeft namelijk in februari aangekondigd dat hij eind dit jaar wil opstappen.

Het aandeel PayPal op ‘kopen’

PayPal is per saldo schuldenvrij en beleggers betalen 13,8 maal de verwachte vrije kasstroom voor het aandeel. Dat is een heel mooi niveau om het aandeel te kopen en af te wachten tot de onderliggende waarde beter tot uitdrukking komt in de beurskoers. Mogelijk gebeurt dat door de gestage groei van de vrije kasstroom, door een toenemende aandacht voor de verbetering van de operationele marge, door de komst van een nieuwe topman of de invoering van een dividend.

Hoewel er verschillende zaken de koers een impuls kunnen geven, zijn er ook enkele gevaren. Een Amerikaanse recessie kan bijvoorbeeld een tijdelijke rem zetten op de groei van het aantal digitale betalingen. Daarnaast kan PayPal te maken krijgen met fellere concurrentie. Veel kleinere branchegenoten hebben momenteel niet de middelen om op prijs of innovatie de strijd harder aan te gaan.

Voorlopig heeft het bedrijf een ijzersterke marktpositie, die zich de komende tijd steeds meer zal uitbetalen. In combinatie met de aantrekkelijke waardering en potentiële koersimpulsen maakt dat het koopwaardige aandeel PayPal tot sectorfavoriet.

De auteur heeft een positie in het aandeel.

PayPal in cijfers 2023 (t) 2022
Omzet $29,5 mrd $27,5 mrd
Ebitda $7,6 mrd $6,7 mrd
Vrije kasstroom $6,1 mrd $5,1 mrd

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ