H&M | Retailer de lucht in na verrassende winst
De koerswinst van 16% voor het aandeel was het gevolg van een operationele winst van SEK725 mln die werd gerealiseerd in het eerste kwartaal, dat loopt van december tot februari. Analisten zaten er gemiddeld genomen naast met een verwacht verlies van SEK1,1 mrd voor H&M dat vooral meewind kreeg van tweedehandskleding-platform Sellpy dat sinds 2021 ook actief is in Nederland.
Het in 2014 opgerichte Sellpy, waarin H&M een meerderheidsbelang heeft, maakt het consumenten die van hun tweedehands kleding af willen zeer makkelijk door het volledige verkoopproces over te nemen, inclusief fotograferen en plaatsen in de webshop.
In het jongste kwartaal zorgde de (eenmalige) opwaartse herwaardering van het belang van 79,84% in Sellpy voor een positieve winstbijdrage van SEK1 mrd voor H&M, dat zodoende veel beter wist te presteren dan de consensus. Middels Sellpy profiteert H&M van de groeiende vraag van prijsbewuste klanten met een lager budget die massaal voor tweedehandskleding kiezen.
H&M haalde in het jongste kwartaal een operationele winstmarge van 1,3% en mikt volgend jaar zelfs op een marge van 10%, mede dankzij kostenbesparingen en prijsverhogingen.
Aandeel H&M herstellende
Na een koersdreun van 37% in 2022 herstelt het aandeel H&M sterk met 32,5% winst in 2023 per 4 april. Voor beleggers is het aandeel vooral ook interessant vanwege het dividend van SEK6,50 op jaarbasis, wat ondanks de koerssprong nog altijd een rendement van 4,4% geeft.