Tesla | Het groeiverhaal kan niet op tegen de hoge waardering
Tesla, fabrikant van zonnepalen, energieopslagsystemen en elektrische voertuigen, heeft op de beleggersdag ambitieuze plannen gedeeld. Zoals verwacht houdt het bedrijf vast aan de doelstelling om tegen 2030 20 miljoen voertuigen per jaar te produceren. Daarmee mikt het tegen die tijd op een marktaandeel van iets minder dan 25%.
Tot teleurstelling van de markt werd op de beleggersdag geen nieuw goedkoper model onthuld. Dat is naar mijn mening een verstandige keuze. Op dit moment kan Tesla namelijk nog niet een voertuig met een prijskaartje van circa $25.000 produceren. Zo’n model toch tonen, zou er toe kunnen leiden dat de consument wacht met zijn aankoop totdat die nieuwe auto er is.
De vraag naar Tesla’s lijkt namelijk nu al te haperen, mogelijk doordat het dagelijks leven en het lenen van geld duurder zijn geworden. Daarnaast heeft Tesla waarschijnlijk ook last van de toenemende concurrentie.
Prijsverlagingen hakken in marge
Om de vraag op peil te houden heeft het bedrijf al meerdere malen de prijzen moeten verlagen. In sommige gevallen gaat het om een verlaging van meer dan 20%. In vergelijking met de concurrentie kan Tesla dat ook eenvoudiger doen, omdat het aanzienlijk hogere marges behaalt.
Om de doelstelling van 20 miljoen voertuigen per jaar te bereiken, zal de productie flink moeten worden opgeschroefd en flink worden geïnvesteerd. In 2022 wist Tesla 1,3 miljoen voertuigen uit te leveren. De fabrikant verwacht de toekomstige groei wel volledig te kunnen financieren vanuit de kasstromen die binnenkomen. Er werd zelfs op gehint dat er daarnaast ruimte is voor de inkoop van eigen aandelen. De onderneming overtuigde de laatste jaren met het genereren van steeds meer cash. De vrije kasstroom steeg in 2022 met 51% naar $7,6 mrd.
Nieuwe fabriek in Mexico
De beleggersdag bleek uiteindelijk een vrij technische presentatie. Er werd veel informatie gedeeld over het toekomstige productieplatform en verschillende innovaties kwamen aan bod, waarmee uiteindelijk de kostprijs van het nieuwe voertuig moet worden verlaagd met 50%. De onthulling van een nieuw model bleef dus uit, maar er was wel de aankondiging van een nieuwe fabriek in Mexico. De initiële investering bedraagt $5 mrd. Tesla wil in de nieuwe fabriek het goedkopere model voor de massa gaan produceren. Binnen welke termijn de nieuwe faciliteit operationeel zal zijn, is vooralsnog onbekend. De lat ligt wel hoog: in Shanghai duurde de bouw van een nieuwe fabriek minder dan een jaar.
Tesla onderscheidt zich in de sector door erg veel in eigen huis te produceren, waarbij robots een groot deel van het werk verrichten. Naast de productie van bijvoorbeeld autostoelen en eigen software en batterijen, heeft het bedrijf plannen om zelf lithium te gaan raffineren.
Aandeel Tesla op ‘verkopen’
De prijsverlagingen bij Tesla gaan ten koste van de marges, daarbij is ook twijfel ontstaan of de vraag groot genoeg is voor de ambities. Doordat de concurrentie enorm toeneemt en er nog altijd geen grote doorbraak is op het gebied van autonoom rijden, herhaal ik voor het aandeel Tesla bij een geschatte k/w 2023 van 51 het verkoopadvies.
Jaarcijfers in $ mrd | 2022 | 2021 |
Omzet | 81,5 | 53,8 |
Vrije kasstroom | 7,6 | 5,0 |
Wpa (in $) | 4,07 | 2,26 |