Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies van de dag Jeff Thijssen, 7 mrt 2023 16:27

Tesla | Het groeiverhaal kan niet op tegen de hoge waardering

0 0 Leestijd ongeveer

Tijdens de beleggersdag kondigde Tesla aan een nieuwe fabriek te openen in Mexico. Op termijn moet daar een goedkopere nieuwe elektrische auto van de band rollen.

Tesla, fabrikant van zonnepalen, energieopslagsystemen en elektrische voertuigen, heeft op de beleggersdag ambitieuze plannen gedeeld. Zoals verwacht houdt het bedrijf vast aan de doelstelling om tegen 2030 20 miljoen voertuigen per jaar te produceren. Daarmee mikt het tegen die tijd op een marktaandeel van iets minder dan 25%.

Tot teleurstelling van de markt werd op de beleggersdag geen nieuw goedkoper model onthuld. Dat is naar mijn mening een verstandige keuze. Op dit moment kan Tesla namelijk nog niet een voertuig met een prijskaartje van circa $25.000 produceren. Zo’n model toch tonen, zou er toe kunnen leiden dat de consument wacht met zijn aankoop totdat die nieuwe auto er is.

De vraag naar Tesla’s lijkt namelijk nu al te haperen, mogelijk doordat het dagelijks leven en het lenen van geld duurder zijn geworden. Daarnaast heeft Tesla waarschijnlijk ook last van de toenemende concurrentie.

Prijsverlagingen hakken in marge

Om de vraag op peil te houden heeft het bedrijf al meerdere malen de prijzen moeten verlagen. In sommige gevallen gaat het om een verlaging van meer dan 20%. In vergelijking met de concurrentie kan Tesla dat ook eenvoudiger doen, omdat het aanzienlijk hogere marges behaalt.

Om de doelstelling van 20 miljoen voertuigen per jaar te bereiken, zal de productie flink moeten worden opgeschroefd en flink worden geïnvesteerd. In 2022 wist Tesla 1,3 miljoen voertuigen uit te leveren. De fabrikant verwacht de toekomstige groei wel volledig te kunnen financieren vanuit de kasstromen die binnenkomen. Er werd zelfs op gehint dat er daarnaast ruimte is voor de inkoop van eigen aandelen. De onderneming overtuigde de laatste jaren met het genereren van steeds meer cash. De vrije kasstroom steeg in 2022 met 51% naar $7,6 mrd.

Nieuwe fabriek in Mexico

De beleggersdag bleek uiteindelijk een vrij technische presentatie. Er werd veel informatie gedeeld over het toekomstige productieplatform en verschillende innovaties kwamen aan bod, waarmee uiteindelijk de kostprijs van het nieuwe voertuig moet worden verlaagd met 50%. De onthulling van een nieuw model bleef dus uit, maar er was wel de aankondiging van een nieuwe fabriek in Mexico. De initiële investering bedraagt $5 mrd. Tesla wil in de nieuwe fabriek het goedkopere model voor de massa gaan produceren. Binnen welke termijn de nieuwe faciliteit operationeel zal zijn, is vooralsnog onbekend. De lat ligt wel hoog: in Shanghai duurde de bouw van een nieuwe fabriek minder dan een jaar.

Tesla onderscheidt zich in de sector door erg veel in eigen huis te produceren, waarbij robots een groot deel van het werk verrichten. Naast de productie van bijvoorbeeld autostoelen en eigen software en batterijen, heeft het bedrijf plannen om zelf lithium te gaan raffineren.

Aandeel Tesla op ‘verkopen’

De prijsverlagingen bij Tesla gaan ten koste van de marges, daarbij is ook twijfel ontstaan of de vraag groot genoeg is voor de ambities. Doordat de concurrentie enorm toeneemt en er nog altijd geen grote doorbraak is op het gebied van autonoom rijden, herhaal ik voor het aandeel Tesla bij een geschatte k/w 2023 van 51 het verkoopadvies.

Jaarcijfers in $ mrd 2022 2021
Omzet 81,5 53,8
Vrije kasstroom 7,6 5,0
Wpa (in $) 4,07 2,26

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ