Updates

Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
houden
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 22 feb 2023 10:31

Danone | Franse zuivel- en watergigant overtuigt nog niet

0 0 Leestijd ongeveer

Prijsverhogingen helpen Danone aan een groeiversnelling, maar de marges en volumes blijven onder de maat. Dat staat een herwaardering van het aandeel in de weg.

In lijn met de marktverwachting boekte Danone in het vierde kwartaal een vergelijkbare omzetgroei van 7%. Tegenover prijsverhogingen van 11,3% stond een negatief volume/mix-effect van 4,4%. Over heel 2022 is de omzet uitgekomen op €27,7 mrd, een toename van 7,8% op vergelijkbare basis.

De operationele winstmarge is verder teruggelopen van 13,7% naar 12,2%. De winst per aandeel voor bijzondere posten nam met 3,6% toe naar €3,43, iets beter dan de consensusraming van €3,35.

Verwachtingen

Hoewel de cijfers voldeden aan de verwachtingen heeft Danone nog veel werk te verzetten. Onder leiding van de in september 2021 aangetreden ceo Antoine de Saint-Affrique wil de Franse zuivel- en watergigant de omzetgroei aanjagen en de winstmarges verhogen. De groei van het bedrijf laat al langer te wensen over. Met uitzondering van 2015 was Danone niet in staat om een vergelijkbare omzetgroei van meer dan 3% per jaar te realiseren.

Dankzij de hoge inflatie lukt dat nu wel. Maar dit gaat wel steeds meer ten koste van de volumes. Vooral in de zuiveldivisie staan de volumes onder druk. Ook de verkopen van mineraalwater liepen in het vierde kwartaal duidelijk terug. Volgens UBS heeft het bedrijf zijn prijzen meer verhoogd dan de concurrentie en verliest het marktaandeel.

Om zijn marktpositie te verbeteren investeert Danone extra in marketing. Dat drukt de winstmarges, die ver verwijderd zijn van het pre-coronaniveau van 15,2%. Voor 2023 mikt de onderneming op een gematigde verbetering van de operationele marge en een autonome omzetgroei van 3% tot 5%.

Aandeel Danone op ‘houden’

De cijfers wijzen nog niet op een succesvolle turn around. Bij een k/w van 15 blijft voor het aandeel Danone het houdadvies gehandhaafd.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ