Een vulkaan die op het punt staat uit te barsten
In de grafiek staan de totaalrendementen van de Duitse DAX en de Spaanse Ibex sinds 1 januari 2020, afgezet tegen die van de Franse hoofdindex. De Franse bedrijven die de show stelen zijn representanten van de oude economie zoals LVMH, TotalEnergies, L’Oréal, Hermes en Schneider Electric. Deze bedrijven hebben een gezamenlijke weging in de CAC van 36%.
Sinds 1 januari 2020 hebben deze aandelen een rendement opgeleverd van respectievelijk 254%, 72%, 161%, 136% en 145%. De grote vijf bepalen de CAC40 en de technologiebedrijven hebben door hun lage weging weinig invloed. Capgemini en STMicroelectronics wegen bijvoorbeeld gezamenlijk maar minder dan 4% mee in de CAC40.
Sinds 1 januari van dit jaar staat de CAC 14% hoger en LVMH, Kering, Hermes en L’Oréal hebben ruim 33% van deze winsten voor hun rekening genomen. Dit zijn de bedrijven die profiteren van de openslaande deuren in China na corona. China zal door de opgespaarde vraag waarschijnlijk een paar kwartalen lang mooie groeicijfers laten zien. In deze tijden van hoge inflatie kondigen techbedrijven ontslagen aan, maar op handtasjes, zalfjes en crèmes heeft inflatie geen enkele invloed.
De Chinese consument
Analisten van UBS zeiden recent dat 2023 het jaar van de Chinese consument gaat worden. Die hield in 2022 een derde van zijn inkomen op zak door het verplichte binnen zitten en dit jaar kan dat geld wel eens gaan rollen. Arnaud Cadart, portefeuillebeheerder bij Flornoy Ferri, is helemaal duidelijk. Hij noemt de Chinese consument een vulkaan die op het punt van uitbarsten staat.