Ahold | Aandeel omhoog na knappe resultaten in inflatiejaar
De supermarktholding van ketens als Albert Heijn, Delhaize, Food Lion en Hannaford zag de omzet vorig boekjaar met 15% toenemen naar net geen €87 mrd. De dollar zorgde voor rugwind, want meer dan 60% van de omzet komt uit de Verenigde Staten. Bij constante wisselkoersen bedroeg de groei 6,9%. Ook zonder het dollareffect presteerden de Amerikaanse winkels beter. De omzetgroei bedroeg er 21,5% in dollar en 7,9% bij constante wisselkoersen terwijl de toename in Europa bleef steken op 5%.
Het geografische onderscheid zet zich ook door in de winstgevendheid. De operationele winst klom met 12% naar €3,73 mrd, boven de consensusschatting van €3,6 mrd. De winstmarge lag daarmee op 4,3%, een fractie lager dan in 2021 (4,4%) maar wel boven de verwachte 4,1%. In de Verenigde Staten kwam de marge met 4,7% boven het groepsgemiddelde uit.
Ahold Delhaize kon net als andere supermarktketens de hogere inflatie niet volledig doorrekenen in de prijzen. Om de marge op peil te houden, moet dus worden bespaard. Vorig jaar ging het om €979 mln of €100 mln meer dan gepland. Daar houdt het niet mee op want de besparingsoefening zet zich ook in 2023 door.
Voorzichtige prognoses
Door het effect van de inkoop van eigen aandelen steeg de nettowinst per aandeel met 17% naar €2,55. De vrije kasstroom klom naar € 2,2 mrd, boven de verwachte € 2 mrd. Ahold Delhaize trekt het dividend op van €0,95 naar €1,05 per aandeel.
CEO Frans Muller laat zich voorzichtig uit over 2023 en mikt op een operationele marge van minstens 4%. Omdat de rugwind van de dollar grotendeels wegvalt, zal de winst per aandeel dit jaar stabiel blijven. Omwille van de hoge aandeelhoudersvergoedingen (inkoop en rendement van 3,6%) en de nog steeds aanvaardbare waardering (k/w 11,5) blijft het koopadvies staan.