In zwaar weer | Heeft de online advertentiemarkt gepiekt?
De afgelopen jaren groeiden de online advertentie-uitgaven nog spectaculair. Steeds meer mensen hebben toegang tot het internet en door de coronapandemie versnelden bedrijven hun digitale transitie, om zo een stevige online positie te veroveren. Naar verwachting groeit de wereldwijde digitale reclamemarkt dit jaar met 15,6% naar $602,25 mrd. Daarvan gaat 66,4% naar digitale-media-advertenties, waar ook e-mailmarketing en zoekmachine-marketing onder vallen.
Gepiekt?
Nu fysieke winkels in veel gebieden alweer enige tijd open zijn en consumenten terugkeren in de winkelstraten, lijkt online iets minder prioriteit te hebben bij bedrijven. Daar komt bij dat bedrijven in aanloop naar en tijdens een recessie vaak als eerste snijden in hun marketinguitgaven. De komende periode zullen de resultaten van advertentiebedrijven zodoende onder druk blijven staan, wat de vraag doet rijzen of de digitale advertentiemarkt zijn piek heeft bereikt.
De vermogensbeheerder T. Rowe Price denkt dat de uitdagingen waarmee de sector op korte termijn wordt geconfronteerd waarschijnlijk van korte duur zijn. Naar verwachting groeit de wereldwijde digitale reclamemarkt volgend jaar met 13,1% tot $681,39 mrd, om in de jaren daarna te stijgen naar een marktomvang van $876,1 mrd in 2026. De analisten van dienst verwachten dat digitale reclame dankzij zijn veelzijdigheid de komende jaren marktaandeel zal blijven afsnoepen van meer traditionele advertentiekanalen. Zeker ook omdat bedrijven dankzij data online veel gerichter kunnen adverteren en daardoor een hoger rendement op hun investeringen kunnen realiseren.
Waardevolle data
Doordat consumenten zich steeds meer zorgen maken over hoe bedrijven met hun data omgaan, wordt het voor bedrijven belangrijker om gegevens van klanten te verzamelen die zij bewust met hen willen delen. Deze data zullen waardevol zijn, omdat op basis daarvan nog gerichter geadverteerd kan worden. T. Rowe Price geeft daarom binnen de sector de voorkeur aan bedrijven die goed zijn in het verzamelen van deze gegevens, omdat dit de levensader van digitale adverteerders is.