Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Opinie Christian Slagter-Koster, 4 nov 2022 09:00

In zwaar weer | Heeft de online advertentiemarkt gepiekt?

0 0 Leestijd ongeveer

Amerikaanse online advertentiegiganten hebben het momenteel moeilijk. Snap, Alphabet en Meta Platforms presenteerden teleurstellende derdekwartaalcijfers en waren terughoudend met verwachtingen.

De afgelopen jaren groeiden de online advertentie-uitgaven nog spectaculair. Steeds meer mensen hebben toegang tot het internet en door de coronapandemie versnelden bedrijven hun digitale transitie, om zo een stevige online positie te veroveren. Naar verwachting groeit de wereldwijde digitale reclamemarkt dit jaar met 15,6% naar $602,25 mrd. Daarvan gaat 66,4% naar digitale-media-advertenties, waar ook e-mailmarketing en zoekmachine-marketing onder vallen.

Gepiekt?

Nu fysieke winkels in veel gebieden alweer enige tijd open zijn en consumenten terugkeren in de winkelstraten, lijkt online iets minder prioriteit te hebben bij bedrijven. Daar komt bij dat bedrijven in aanloop naar en tijdens een recessie vaak als eerste snijden in hun marketinguitgaven. De komende periode zullen de resultaten van advertentiebedrijven zodoende onder druk blijven staan, wat de vraag doet rijzen of de digitale advertentiemarkt zijn piek heeft bereikt.

De vermogensbeheerder T. Rowe Price denkt dat de uitdagingen waarmee de sector op korte termijn wordt geconfronteerd waarschijnlijk van korte duur zijn. Naar verwachting groeit de wereldwijde digitale reclamemarkt volgend jaar met 13,1% tot $681,39 mrd, om in de jaren daarna te stijgen naar een marktomvang van $876,1 mrd in 2026. De analisten van dienst verwachten dat digitale reclame dankzij zijn veelzijdigheid de komende jaren marktaandeel zal blijven afsnoepen van meer traditionele advertentiekanalen. Zeker ook omdat bedrijven dankzij data online veel gerichter kunnen adverteren en daardoor een hoger rendement op hun investeringen kunnen realiseren.

Waardevolle data

Doordat consumenten zich steeds meer zorgen maken over hoe bedrijven met hun data omgaan, wordt het voor bedrijven belangrijker om gegevens van klanten te verzamelen die zij bewust met hen willen delen. Deze data zullen waardevol zijn, omdat op basis daarvan nog gerichter geadverteerd kan worden. T. Rowe Price geeft daarom binnen de sector de voorkeur aan bedrijven die goed zijn in het verzamelen van deze gegevens, omdat dit de levensader van digitale adverteerders is.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ