Commentaar | Omgaan met ‘bleeders’ in uw portefeuille
Op het moment van schrijven telt alleen het Beursplein al een tiental aandelen die dit jaar op een verlies staan van 40% of meer, met PostNL, Philips en Just Eat Takeaway als bekendste voorbeelden. Buiten Amsterdam is het aantal fondsen dat minstens in waarde is gehalveerd het veelvoudige.
Oplopende verliezen
De beste – en flauwste – reactie op dergelijke vragen is te verwijzen naar een beurswijsheid van Warren Buffett: ‘cut your losses (and let your profits run)’. Dus verlies nemen bij een vooraf vastgestelde koers, zeg 25% onder de aankoopkoers. Zonde als het betreffende aandeel vanaf dat punt de weg weer omhoog pakt, maar het risico op onherstelbare verliezen wordt door zo’n aanpak danig beperkt. Helaas werkt dit in de praktijk niet voor iedereen. Dus wat te doen als de verliezen alleen maar oplopen?
Het is niet origineel, maar twee vuistregels uit het beleggen gelden ook voor het omgaan met ‘bleeders’: verkoop nooit in paniek (of een andere emotie) en blijf altijd kijken naar de waardering dit jaar en de komende jaren. In de fundamentele analyse zoals onze specialisten die toepassen, blijft de waardering – de actuele koers gedeeld door de winst per aandeel – de belangrijkste maatstaf. Een aandeel verkopen tegen een lagere koers/winstverhouding dan bij aankoop, is vanuit beleggersoptiek niet rationeel.
Natuurlijk zijn uitzonderingen mogelijk. Zo zijn beleggers in de ene periode bereid aandelen tegen een hogere waardering aan te schaffen dan in een andere periode. Dat speelt ook nu. Een waardering voor een groeibedrijf die vorig jaar omstreeks deze tijd nog als schappelijk werd gezien, kan nu door de markt als veel te hoog worden beoordeeld. Veranderde marktomstandigheden, zoals de hoogte van de rente, kunnen daarbij het verschil uitmaken tussen dag en nacht. Zoals beleggers in technologiebedrijven nu tot hun leedwezen ervaren.
Waardering
Bovenstaande neemt niet weg dat de basis van uw beslissing om een bleeder uit portefeuille te nemen, niet moet liggen in de emotie, maar in de beoordeling van de waardering en de overige marktomstandigheden. Dat doen wij ook voor onze voorbeeldportefeuilles, die dit jaar zeker ook enkele tegenvallers kennen.