Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Actueel advies

Advies van de dag Koen Lauwers, 30 aug 2022 10:15

UMG | Franse muziekspeler wordt onterecht genegeerd

0 0 Leestijd ongeveer

Bijna een jaar na het debuut op het Beursplein moet de markt nog steeds wennen aan het aandeel Universal Music Group. Het Franse bedrijf krijgt applaus van analisten maar beleggers laten het voorlopig links liggen.

Bij sommigen leeft het beeld dat de beursgang geen succes was. Dat klopt niet helemaal. De referentieprijs werd voor de eerste notering op €18,50 vastgelegd maar het aandeel sloot de eerste handelsdag al op €25, om daarna door te schieten naar €28. Deze koers werd sindsdien niet meer gehaald en toch doet UMG het gezien de marktomstandigheden niet slecht.

Sterke eerste jaarhelft

Alle segmenten van het bedrijf groeiden in het tweede kwartaal met een groepsomzet (€2,54 mrd) die op jaarbasis met 17,3% groeide. Er was een hoger aandeel van activiteiten met een lage marge (merchandising) in de omzet waardoor de marge op de bedrijfswinst (ebitda) een fractie daalde naar 20%.

Jaarcijfers in € mrd 2020 2021 2022(t)
Omzet 7,43 8,5 9,9
Ebitda 1,5 1,79 1,98
Nettoresultaat ( in €) 0,57 0,78 0,8

Tijdens de eerste jaarhelft werd een aanzienlijk verschil opgetekend tussen de nettowinst (€241 mln, -47%) en de aangepaste nettowinst (€763 mln, +32%). Dit had met name te maken met een daling van de waarde van de participaties in Tencent Music en Spotify.

Goede (groei)vooruitzichten

Streaming is de belangrijkste bron van inkomsten in de muziekindustrie en UMG blijft investeren in nieuwe catalogi (€221 mln in de eerste jaarhelft). Daarnaast worden ook de nieuwe evoluties niet vergeten. UMG werkt samen met sociale media als YouTube en TikTok en een bestaande overeenkomst met Meta werd uitgebreid. Het muziekconcern heeft ook partnerships met gamingplatformen als Fortnite en Roblox en heeft een voet tussen de deur in de NFT-niche (zie kader). Aan groeipotentieel geen gebrek.

In juni werd voor €1 mrd aan obligaties uitgegeven met looptijden van vijf en tien jaar ter vervanging van een aflopende lening van hetzelfde bedrag. De cashpositie van UMG bedraagt nu €1,54 mrd en de netto schuld liep op naar €2,28 mrd tegenover €2,01 mrd zes maanden eerder.

Dividend

De dividendpolitiek van UMG bestaat er uit om de helft van de aangepaste nettowinst uit te keren. Het tussentijdse dividend werd op €0,24 vastgesteld, ofwel 20% meer dan een jaar eerder. Ik ga voor het lopende boekjaar uit van een omzetcijfer in de buurt van €10 mrd en een aangepaste winst per aandeel van €0,80.

Aandeel UMG blijft koopwaardig

UMG is tegen 25 keer de verwachte winst en 4 keer de omzet niet goedkoop, maar daar staat een groeiende inkomstenstroom en een aantrekkelijk dividend tegenover en dit in een defensieve sector. Ik handhaaf voor het aandeel UMG het koopadvies.

NFT’s een bedreiging voor de muziekindustrie?
De blockchaintechnologie vond zijn weg naar de muziekindustrie, maar een grote doorbraak laat voorlopig nog op zich wachten. Via de klassieke weg moesten artiesten hun muziek aanbieden aan grote platenfirma’s die dan beslisten of deze goed genoeg was om onder hun label uit te brengen. Artiesten kunnen nu hun muziek, videoclips of merchandise via NFT’s ofwel non-fungible tokens vastleggen op de blockchain en deze rechtstreeks verkopen aan de fans.

Dit zou voor een eerlijker en transparanter verdienmodel moeten zorgen zonder onnodige tussenpartijen. Er waren de voorbije jaren verschillende NFT-projecten. Een fundamentele revolutie blijft echter uit. De muziekmaatschappijen zitten zelf ook niet stil. Zo werkt UMG samen met het Curio platform om NFT’s uit te brengen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ