Adviesverlaging Fastned | Nieuwe laadstations komen niet snel genoeg
De omzet van Fastned is in het eerste halfjaar gestegen van €4,5 mln naar €12,6 mln. Deze sterke groei is te danken aan de toename van het aantal elektrische auto’s op de snelwegen. Die leidt tot een groeiende vraag naar laden en dus een hogere bezetting van de stations. Bovendien blijft het bedrijf flink expanderen. In de eerste zes maanden kwamen er 20 extra laadstations bij, waarmee het netwerk inmiddels uit 208 stations bestaat.
De uitbouw van het netwerk brengt hoge kosten met zich mee. Daardoor liep het verlies op ebitda-niveau op, van €2,1 mln naar €2,7 mln. Zonder de uitbreidingskosten zijn de stations overigens goed winstgevend, met een ebitda-marge van 23%. Onder de streep maakte Fastned een verlies van €11,4 mln, tegen €15,8 mln in dezelfde periode vorig jaar.
Groeiambities en investeringen
Zoals bekend heeft het bedrijf enorme groeiambities. Tegen 2030 wil het bedrijf maar liefst 1000 snellaadstations exploiteren. Dit jaar moet het aantal met 65 toenemen naar 253 stations. Het groeitempo moet dus fors omhoog en om dat te realiseren zijn veel meer locaties nodig. In het tweede kwartaal verwierf Fastned slechts 5 nieuwe locaties, waarmee de teller sinds januari staat op +30. Ook dit gaat dus moeizamer, waarschijnlijk omdat de concurrentie toeneemt.
Investeringen in nieuwe locaties zorgen de komende jaren nog voor een dieprode vrije kasstroom, zodat de kaspositie snel slinkt. Volgens de onderneming is er alvast nog eens €50 tot €75 mln aan financiering nodig voor de periode 2023-2024. Ook daarna volgen er nog ongetwijfeld vele nieuwe obligatie- en aandelenemissies. Dat maakt van Fastned een erg speculatieve belegging.
Aandeel Fastned naar ‘verkopen’
Het is zelfs de vraag of Fastned ooit rendabel zal zijn, want de concurrentie verhevigt. Snelladen lijkt een activiteit te worden met lage winstmarges. Op 9 keer de verwachte omzet voor 2023 is de beurswaarde van €600 mln te hoog. Ik verlaag voor het aandeel Fastned het houdadvies naar ‘verkopen’.