Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Michiel Pekelharing, 15 aug 2022 11:31

Walt Disney | Kostenpost verandert langzaam in winstmachine

0 0 Leestijd ongeveer

De omzet van Walt Disney (DIS) steeg in het derde kwartaal van gebroken boekjaar 2022 met 26% naar $21,5 mrd. Streamingdienst Disney+ draagt hier een steeds groter steentje aan bij. 

Het bedrijf profiteert ervan dat veel pretparken de deuren na de pandemie weer hebben geopend. De inkomsten in dit segment schoten met 70% omhoog naar $7,4 mrd.

Disney in cijfers Q3 2022 Q3 2021
Omzet $21.504 mln $17.022 mln
Bedrijfsresultaat $3.567 mln $2.382 mln
Aangepaste winst per aandeel $1,09 $0,80

Het bedrijfsresultaat verbeterde van $356 mln naar $2,2 mrd. Er ligt zelfs nog ruimte voor verdere groei, aangezien bijvoorbeeld Shanghai Disney Resort bijna het hele kwartaal nog gesloten was.

Disney+

Bij de mediatak steeg de omzet met 11% naar $14,1 mrd. Die toename was voornamelijk te danken aan abonnementsdiensten zoals streamingdienst Disney+. De omzet in dit segment veerde met 19% op naar $5,1 mrd. Bij televisiekanalen kwam die groei op 3% naar $7,2 mrd.

Door oplopende verliezen (van $293 mln naar $1,1 mrd) bij abonnementsdiensten viel het bedrijfsresultaat van de mediatak wel terug van $2,0 naar $1,4 mrd. De komende jaren kan Disney+ zich binnen dit segment echter ontvouwen als aanjager voor omzet- en winstgroei.

Vliegwieleffect

Onderaan de streep veerde de winst uit normale bedrijfsactiviteiten met 53% op naar $1,4 mrd. De aangepaste genormaliseerde winst per aandeel steeg met 36% naar $1,09. De goede resultaten geven aanleiding om de prognose voor boekjaar 2022 op te trekken naar $3,90.

De waardering van 31,3 oogt behoorlijk fors, maar door de goede groeikansen kan dat beeld de komende jaren snel veranderen. Als gevolg van het afschalen van coronamaatregelen en hogere abonnementsinkomsten bij Disney+ kan zowel de omzet als het bedrijfsresultaat verder oplopen.

De stevige prijsverhogingen wijzen erop dat het entertainmentconcern ook in een klimaat met hoge inflatie heel goed uit de voeten kan. Daar komt bij dat de inkomsten later dit jaar een boost kunnen krijgen als de nieuwe Black Panther-film (november) en Avatar 2 (december) in première gaan.

De wijze waarop Walt Disney de content van allerlei eigen producties kan uitbouwen naar bijvoorbeeld nieuwe series of pretparkattracties, geeft het bedrijf een enorme voorsprong op de concurrentie.

Aandeel Disney blijft op ‘kopen’

Het vliegwieleffect dat ontstaat door die brede inzetbaarheid van de content, de ijzersterke marktpositie en het vooruitzicht dat de winst per aandeel in het volgende boekjaar met ruim een derde kan toenemen tot bijna $5,50 vormen aanleiding om het koopadvies voor het aandeel Disney te herhalen.

Kostenpost wordt winstmachine
De entertainmentreus investeert stevig streamingdienst Disney+. De kwartaalcijfers wijzen erop dat Walt Disney in twee opzichten de vruchten daarvan kan plukken. In het afgelopen kwartaal is het aantal abonnees met 14,4 miljoen toegenomen tot 152,1 miljoen. Die groei steekt heel gunstig af bij concurrerende dienst Discovery van Warner Bros, waar slechts 1,7 miljoen klanten bijkwamen. Netflix verloor zelfs een miljoen abonnees.

Walt Disney verwacht dat het aantal klanten groeit tot circa 230 miljoen in boekjaar 2024. Die prognose is slechts iets lager dan een eerdere taxatie van 245 miljoen. De abonnementsprijzen gaan bovendien flink omhoog. De kosten voor een advertentievrije versie van Disney+ gaan van $7,99 naar $10,99 per maand.

Aandeel Disney Kerngegevens

 

 

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ