Upwork | Waarom daalde de koers zo hard na de cijfers?
De omzet van $156,9 mln lag ruim 26% hoger dan een jaar eerder. De brutomarge liep met een procentpunt op tot 74% en de brutowinst steeg met 27% naar €116,0 mln.
De kosten gingen echter ook omhoog (+29% naar $139,1 mln) – met name door een stijging van de marketingkosten met 38% naar $63,3 mln. Onderaan de streep was het aangepaste verlies per aandeel van $0,04 echter aanzienlijk kleiner dan verwacht.
Kostenstijging en omzetgroei
Mogelijk kan de kostenstijging de negatieve koersreactie deels verklaren. Beleggers hebben door de stijgende rente een voorkeur voor winstgevende ondernemingen boven groeibedrijven waarvan (het overgrote deel van) de winsten in de toekomst ligt.
Een andere verklaring is dat de verhoging van de omzetverwachting voor 2022 (naar $612-619 mln) minder groot is dan gehoopt. In beide gevallen lijken beleggers veel te ver door te schieten in hun pessimisme.
Aandeel Upwork op ‘houden’
Met het oog op de sterke positie in een veelbelovende groeimarkt en op een vrije kasstroom die de komende jaren snel kan stijgen tot meer dan $100 mln in 2025, is het aandeel Upwork het aanhouden waard.