Updates

Aandelen Nederland

PostNL

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Wolters Kluwer

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AMG

Advies
houden
Aandelen Nederland

ArcelorMittal

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden
Aandelen Nederland

WDP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Brunel

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Intel

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

KPN

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 27 jul 10:08

LVMH | Sterk halfjaar voor luxeconcern

0 0 Leestijd ongeveer

Ondanks zwakte in China wist LVMH harder te groeien dan verwacht. Het luxeconcern weet de prijzen te verhogen en de winstmarges te beschermen.

LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), ‘s werelds grootste luxegoederenproducent, heeft het eerste halfjaar afgesloten met een omzet van €36,7 mrd. Dat is een toename van 28% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De autonome groei lag op 21%. De groei werd breed gedragen binnen het concern met een dubbelcijferige omzetstijging voor alle bedrijfsonderdelen. In het tweede kwartaal vertraagde de autonome omzetgroei naar 19%, vergeleken met 23% in het eerste kwartaal. Toch was dat beter dan de gemiddelde analistenraming van een plus van 13%.

Lockdowns

Het afzwakkende groeimomentum is toe te schrijven aan een omzetkrimp van 8% in Azië (exclusief Japan), waar LVMH last had van de strenge lockdowns in China. Daartegenover stond een groeiversnelling in Europa naar 48% en een aanhoudende goede omzetgroei in de VS van 24%. Op divisieniveau overtrof het naar omzet gemeten grootste onderdeel Mode & Lederwaren de verwachtingen, met een autonome omzetstijging van 19% in het tweede kwartaal. De consensus ging uit van een toename van 15%. Kroonjuwelen Louis Vuitton en Dior blijven hier de belangrijkste aanjagers. Verder zag de drankendivisie de omzetgroei van kwartaal-op-kwartaal aanzienlijk versnellen van 2 naar 30%. In het eerste kwartaal had dit onderdeel nog te kampen met toeleveringsproblemen.

Het aangepaste bedrijfsresultaat steeg in het eerste halfjaar met 34% naar €10,2 mrd. Daarmee wist LVMH de operationele winstmarge te verbeteren van 26,6 naar 27,9%. Onder de streep werd een nettowinst geboekt van €6,5 mrd, een plus van 23%. Gezien de sterke vergelijkingsbasis zet het concern wederom een goede prestatie neer. LVMH blijft investeren in zijn portfolio van 75 merken en denkt dit jaar wederom zijn mondiale leidende positie in de luxegoederenmarkt te versterken. Het concern weet de prijzen te verhogen en zodoende de sterk gestegen kosten voor grondstoffen, materialen en transport te compenseren. De winstmarges zullen dit jaar waarschijnlijk hoger uitkomen.

Inflatie

Nieuwe lockdowns in China vormen een risico voor de groei. Ook consumenten in de VS en Europa hebben het zwaar door de hoge inflatie. Dat zou de komende kwartalen tot een zwakkere omzetontwikkeling kunnen leiden. Dankzij de blootstelling aan de relatief stabiele segmenten lederwaren, dranken en cosmetica is LVMH echter minder cyclisch dan sectorgenoten. Het defensieve profiel komt ook terug in de koersontwikkeling dit jaar. Waar de koers van LVMH sinds januari met 14,5% is gedaald, verliezen sectorgenoten Kering en Richemont ruim 20%.

LVMH heeft bovendien relatief hoge winstmarges en genereert daarmee een hoge kasstroom. In het eerste halfjaar kwam de vrije kasstroom uit op €4 mrd. De nettoschuld daalde vergeleken met medio vorig jaar van €15,5 mrd naar €11,1 mrd. Bij een geschatte ebitda voor 2022 van €26 mrd komt de nettoschuld/ebitda-verhouding uit op slechts 0,4. Daardoor beschikt LVMH over een enorme oorlogskas. De Fransen doen geregeld overnames en die leverden over de afgelopen twintig jaar een bijdrage aan de omzetgroei tegen constante wisselkoersen van gemiddeld 2%-punt per jaar, bovenop de indrukwekkende jaarlijkse autonome omzetgroei van gemiddeld 8%.

Advies LVMH blijft op ‘kopen’

De laatste grote overname dateert van 2020, toen de Amerikaanse juweliersketen Tiffany werd ingelijfd. Eerder dit jaar werd er in de media gespeculeerd over een mogelijke overname van Ralph Lauren. Dat zou een mooie versterking zijn van de activiteiten in de VS. De beurswaarde van Ralph Lauren bedraagt $6,75 mrd en is voor LVMH makkelijk te financieren. Overnames kunnen direct een significante bijdrage leveren aan de winst per aandeel. LVMH wint structureel marktaandeel in een aantrekkelijke markt. Bij een k/w van 22,7 blijft het koopadvies van kracht.

EERSTEHALFJAARCIJFERS
In € mrd 2022 2021
Omzet 36,7 28,7
Bedrijfsresultaat 10,2 7,6
Nettowinst 6,5 5,3

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!