Air France-KLM | Emissie onvoldoende voor de luchtvaartgroep
De koers van het aandeel Air France-KLM gaat nu toch echt door het putje. Door een claimemissie verviervoudigde het aantal uitstaande aandelen, wat een forse verwatering impliceert. Cfo Ben Smith laat weten dat de succesvolle emissie een teken van vertrouwen is van bestaande en nieuwe aandeelhouders in de toekomst van de luchtvaartmaatschappij.
Eerstekwartaalcijfers | ||
in € mln | 2022 | 2021 |
Omzet | 4445 | 2161 |
Ebitda | 221 | -628 |
Nettowinst | -552 | -1483 |
Belastinggeld
Op de uitspraak van Smith valt wel het nodige af te dingen. In de eerste plaats heeft zowel de Franse als de Nederlandse overheid voor in totaal circa €5 mrd aan leningen verschaft om het concern door de coronacrisis te loodsen. Door naar rato van hun belang in Air France-KLM aan de claimemissie te hebben meegedaan, 28,6% en 9,3% voor respectievelijk de Franse en Nederlandse staat, wordt deze schuld deels omgezet in eigen vermogen. Het gaat hier om belastinggeld om de voor de economie cruciaal geachte luchtvaartmaatschappij te redden. Of dat een teken van vertrouwen is, kan op zijn minst worden betwist. Voorlopig lijkt het een bodemloze put en komen de verliezen op het bordje van de belastingbetaler.
China Eastern Airlines en Delta Airlines, beide eveneens al aandeelhouder, hebben ook meegedaan aan de claimemissie en nieuw geld, totaal €110 mln, in Air France-KLM gepompt. Zij zagen wel hun belang verwateren tot respectievelijk 4,7 en 2,9%. Ook deze kapitaalinjecties zullen niet volledig gebaseerd zijn op vertrouwen, maar meer van doen hebben met het instandhouden van de allianties. De Franse vrachtvervoerder CMA CGM sloot onlangs een vervoerspact met Air France-KLM en is nu voor 9% aandeelhouder in de onderneming en ook private equity-bedrijf Apollo heeft €500 mln aan eigen vermogen in het concern gestoken, maar wel in een aparte entiteit voor onderhoud en engineering.
Aandeel Air France-KLM blijft op ‘verkopen’
Met een nettoschuld van €7,7 mrd per eind maart en een negatief eigen vermogen van €4,2 mrd is er meer nodig om Air France-KLM structureel in de lucht te houden. Gezien de torenhoge brandstofkosten, personeelstekorten en mogelijk weer een oplaaiend aantal coronabesmettingen ziet het er niet echt goed uit voor de luchtvaartgroep. Het verkoopadvies voor het aandeel Air France-KLM blijft dan ook van kracht.
Bij de cijfers over het eerste kwartaal verwachtte het concern in het tweede kwartaal weer op 80-85% van de capaciteit te draaien en in het derde kwartaal op 85-90%. Deze percentages gaat het waarschijnlijk niet halen. Dit kan een behoorlijke financiële aderlating voor KLM en het beursfonds worden en dat komt niet gelegen, nu de schuldenlast nog altijd als een molensteen om de nek van het bedrijf hangt.