Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden

Actueel advies

Advies Peter Schutte, 20 jun 2022 10:42

Air France-KLM | Emissie onvoldoende voor de luchtvaartgroep

0 0 Leestijd ongeveer

Air France-KLM heeft bijna €2,3 mrd opgehaald met een claimemissie. Hiermee kan het staatsschuld aflossen. Ook na de emissie blijft de balans uiterst zwak, zeker nu de markt weer flink terugloopt.

De koers van het aandeel Air France-KLM gaat nu toch echt door het putje. Door een claimemissie verviervoudigde het aantal uitstaande aandelen, wat een forse verwatering impliceert. Cfo Ben Smith laat weten dat de succesvolle emissie een teken van vertrouwen is van bestaande en nieuwe aandeelhouders in de toekomst van de luchtvaartmaatschappij.

Eerstekwartaalcijfers
in € mln 2022 2021
Omzet 4445 2161
Ebitda 221 -628
Nettowinst -552 -1483

Belastinggeld

Op de uitspraak van Smith valt wel het nodige af te dingen. In de eerste plaats heeft zowel de Franse als de Nederlandse overheid voor in totaal circa €5 mrd aan leningen verschaft om het concern door de coronacrisis te loodsen. Door naar rato van hun belang in Air France-KLM aan de claimemissie te hebben meegedaan, 28,6% en 9,3% voor respectievelijk de Franse en Nederlandse staat, wordt deze schuld deels omgezet in eigen vermogen. Het gaat hier om belastinggeld om de voor de economie cruciaal geachte luchtvaartmaatschappij te redden. Of dat een teken van vertrouwen is, kan op zijn minst worden betwist. Voorlopig lijkt het een bodemloze put en komen de verliezen op het bordje van de belastingbetaler.

China Eastern Airlines en Delta Airlines, beide eveneens al aandeelhouder, hebben ook meegedaan aan de claimemissie en nieuw geld, totaal €110 mln, in Air France-KLM gepompt. Zij zagen wel hun belang verwateren tot respectievelijk 4,7 en 2,9%. Ook deze kapitaalinjecties zullen niet volledig gebaseerd zijn op vertrouwen, maar meer van doen hebben met het instandhouden van de allianties. De Franse vrachtvervoerder CMA CGM sloot onlangs een vervoerspact met Air France-KLM en is nu voor 9% aandeelhouder in de onderneming en ook private equity-bedrijf Apollo heeft €500 mln aan eigen vermogen in het concern gestoken, maar wel in een aparte entiteit voor onderhoud en engineering.

Aandeel Air France-KLM blijft op ‘verkopen’

Met een nettoschuld van €7,7 mrd per eind maart en een negatief eigen vermogen van €4,2 mrd is er meer nodig om Air France-KLM structureel in de lucht te houden. Gezien de torenhoge brandstofkosten, personeelstekorten en mogelijk weer een oplaaiend aantal coronabesmettingen ziet het er niet echt goed uit voor de luchtvaartgroep. Het verkoopadvies voor het aandeel Air France-KLM blijft dan ook van kracht.

Schiphol als boosdoener
KLM houdt Schiphol verantwoordelijk voor de financiële gevolgen van de annulering van een groot aantal vluchten. Schiphol kampt met een fors tekort aan beveiligingspersoneel. De luchthaven wil honderden vluchten schrappen gedurende de zomerperiode van 6 juli tot en met 28 augustus. Een hard gelag voor KLM, dat na de coronacrisis eindelijk weer zicht had op een goed zomerseizoen.

Bij de cijfers over het eerste kwartaal verwachtte het concern in het tweede kwartaal weer op 80-85% van de capaciteit te draaien en in het derde kwartaal op 85-90%. Deze percentages gaat het waarschijnlijk niet halen. Dit kan een behoorlijke financiële aderlating voor KLM en het beursfonds worden en dat komt niet gelegen, nu de schuldenlast nog altijd als een molensteen om de nek van het bedrijf hangt.

 

 

 

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ