UMG | Streaming zorgt voor een sterk jaarbegin
Naast de platenlabels als UMG, Warner en Sony hebben ook financiële zwaargewichten als Blackstone, KKR (private equity) en zelfs obligatiereus Pimco het potentieel van muziekrechten ontdekt.
Gestroomlijnd
Streaming is in enkele jaren uitgegroeid tot de dominante bron van inkomsten in de muziekindustrie en nieuwe markten zorgen er voor dat er nog geen verzadiging is opgetreden. UMG sloot overeenkomsten met sociale media als TikTok en YouTube. Die betalen licentiegelden om muziek op hun platform te mogen gebruiken.
Aan het streamingmodel hangt een stabiele inkomstenstroom en dat is de droom van elke investeerder. De toekomstige groei zit onder meer in gamingplatformen als Fortnite en Roblox. Deze niches zijn nu nog erg klein, maar winnen snel aan belang.
Resultaten
In de eerste 3 maanden van het jaar klopte UMG de verwachtingen, met een omzetgroei van 21,6% tot net geen €2,2 mrd. De aangepaste bedrijfswinst (ebitda) steeg met 15% naar €454 mln. Daarmee daalde de ebitda-marge op jaarbasis van 21,8% naar 20,7%, maar in dezelfde periode vorig jaar werd een voorziening teruggedraaid. Zonder dat effect bleef de marge nagenoeg gelijk.
Streaming deed het erg goed met een groei van meer dan 25% en de omzet uit betaalde abonnementen (zoals Spotify en Apple Music) steeg met 18,3%. UMG haalde hogere inkomsten uit merchandising dankzij meer live-optredens, terwijl ook de fysieke verkopen het goed deden.
Aandeel UMG blijft op ‘kopen’
Het aandeel UMG is sinds de adviesverhoging van 7 maart mooi gestegen in erg moeilijke beursomstandigheden. Ik reken voor het lopende boekjaar op een aangepaste nettowinst van €0,80 per aandeel. UMG is actief in een groeiende markt en is weinig cyclisch. Ik handhaaf daarom voor het aandeel UMG het koopadvies.