HSBC | Air France-KLM operationeel goed bezig
De operationele gang van zaken is niet slecht, ondanks een meevallend operationeel verlies van €350 mln in het eerste kwartaal. Analisten rekenden volgens HSBC gemiddeld op een operationeel verlies van €583 mln. Bovendien ontwikkelen de boekingen voor het zomerseizoen zich prima. De luchtvaartgroep heeft al voor €1 mrd aan tickets vooruit verkocht voor het tweede en derde kwartaal. Eind april lagen de nieuwe boekingen al weer dichtbij het niveau van 2019.
De operationele situatie van Air France-KLM is op orde, maar dat geldt bepaald niet voor de balans. Volgens HSBC heeft het bedrijf voldoende liquiditeit maar is de schuldpositie onhoudbaar hoog. Het grootste probleem is de hoge coupon van de leningen van de Nederlandse (€1 mrd) en van de Franse overheid (€3 mrd). Deze coupon ligt rond de 7% en dat moet worden opgelost.
Verwatering
Air France-KLM wil €500 mln van Air France-activa in aandelen omzetten en daarnaast voor €3,5 mrd aan nieuwe aandelen uitgeven. Daarbij moeten de belangen van de Franse en Nederlandse overheid onder de grens van 30% blijven zodat er geen verplichting ontstaat om een bod op het gehele bedrijf te doen. De oorlog in Oekraïne en de negatieve stemming op de financiële markten bemoeilijken deze herstructurering van de balans.
Air France-KLM blijft op ‘verkopen’
Voor HSBC is het nog onduidelijk hoe de herstructurering wordt verdeeld tussen aandelenkapitaal, converteerbare obligaties en hybride leningen. De bank vreest voor een flinke verwatering van het belang van de zittende aandeelhouders. HSBC verhoogt het koersdoel met €0,20 tot €3,00 als gevolg van de goede operationele gang van zaken, maar handhaaft voor het aandeel Air France-KLM niettemin het verkoopadvies.