Grafiek van de Dag | Nieuw record voor de Lithiumprijsindex
Vanaf 2035 moeten alle nieuwe voertuigen die in de EU op de markt worden gebracht elektrisch zijn. Dit betekent dat autofabrikanten en batterijproducenten massaal op zoek zullen moeten gaan naar lithium. Het zilverwitte metaal is vandaag de dag namelijk essentieel voor alle batterijen van elektrische voertuigen die worden geproduceerd.
Zolang er geen goed alternatief is – zoals mogelijk de natrium-ionbatterij op zout waar het Chinese CATL aan werkt – zal de vraag naar lithium groot blijven. Het goede nieuws is dat in de aardkorst veel lithium zit en het dus geen schaars metaal is. Nu de lithiumprijsindex in 12 maanden tijd met 488% is gestegen, zullen verschillende fabrikanten de productie flink opschroeven. Bronnen die lagere concentraties aan lithium bevatten, worden bij een hogere lithiumprijs namelijk ook commercieel aantrekkelijk om te ontginnen.
Correcties op de loer?
Na de enorme opmars van de lithiumprijs ligt een flinke correctie op de loer, hetgeen we in het verleden al eerder hebben gezien in de lithiumprijsontwikkeling. Desalniettemin zullen nieuwe bodems naar verwachting wel structureel hoger liggen. Dat is positief nieuws voor bekende lithiumproducenten.
De lijst met lithiumproducenten is lang. De bekendste spelers zijn het Amerikaanse Albemarle, het Chileense SQM en de Chinese bedrijven Tianqi Lithium en Ganfeng Lithium. Over het laatstgenoemde bedrijf zijn analisten het meest enthousiast. Alle 13 analisten die Ganfeng Lithium volgen, adviseren om de aandelen te kopen.
Het gemiddelde koersdoel voor de komende 12 maanden ligt daarbij op HKD198,29. Bij de huidige beurskoers van HKD109,50, bedraagt het opwaarts potentieel op basis van de schattingen van analisten 80%.