Sterke comeback van grote Belgische chipfabrikant
In de mondiale chipindustrie kan niemand om het Belgische Melexis heen. Het concern is actief in elf landen en staat bekend om zijn innovatieve vermogen. Dit komt direct terug in het forse herstel van de resultaten over het afgelopen jaar. Autofabrikanten kampten met flinke chiptekorten, niet in de laatste plaats omdat er door de snelle elektrificatie van het wagenpark steeds meer chips nodig zijn per voertuig.
Op dit moment voorziet Melexis elke auto van zijn klanten van gemiddeld achttien chips, en dat aantal moet omhoog naar twintig. Denk hierbij aan sensoren voor temperatuurmeting en stroomsensoren.
Over 2021 herstelde de omzet van Melexis al met 27% tot €644 mln. De nettowinst steeg zelfs met 89% tot €131,1 mln, gelijk aan €3,25 per aandeel (2020: €1,72). Dit cijfer was beter dan verwacht. Het concern is per saldo schuldenvrij en is daarom in staat een mooi dividend uit te keren. Over 2021 wordt in totaal €2,60 teruggegeven aan aandeelhouders (slotdividend €1,30).
Nieuwe chips
Een sterk punt van de Melexis is dat het zich vooral bezighoudt met het ontwerp van nieuwe chips en een groot deel van de productie hiervan aan derden overlaat. In het algemeen zit de productiecapaciteit stevig in de lift, vooral ook door de ontstane tekorten. Vrees voor overcapaciteit lijkt vooralsnog ongegrond.
Voor dit jaar rekent Melexis op een verdere groei van de omzet met 12-17%, bij een gelijkblijvende brutomarge van circa 23%. Om de afhankelijkheid van automotive terug te dringen zet Melexis nadrukkelijker in op chips voor de medische sector, robotica en overige mobiliteit. Ook hier kan het innovatieve vermogen het verschil gaan maken.
Deze Belgische belegging is bovengemiddeld gevoelig voor het beursklimaat, maar op de langere termijn zal Melexis boven komen drijven. De oprichters bezitten ook nog altijd een meerderheidsbelang. Daarnaast is het dividendrendement van circa 3,5% aantrekkelijk. Het aandeel Melexis is koopwaardig voor een kleine positie voor de lange termijn.