Paypal | Groeipijn dwingt tot strategiewijziging
PayPal heeft de omzet in het vierde kwartaal met 13% zien groeien naar $6,9 mrd. De nettowinst daalde met 49% naar $801 mln. Die terugval werd veroorzaakt door eenmalige afschrijvingen en hogere investeringskosten. Op vergelijkbare basis nam de winst met 3% toe naar $1,3 mrd. De resultaten lagen in lijn met de verwachtingen, maar de prognose voor 2022 was een flinke teleurstelling.
Het betaalverkeer vanuit eBay – dat is overgestapt naar Adyen – daalt nog sneller dan eerder verwacht. Daar komt bij dat een dalend consumentenvertrouwen en onderbrekingen in toeleveringsketens de transactiegroei wat afremmen. Het bedrijf rekent op een groei van de omzet met 15 tot 17% in 2022, naar $29 mrd. Eerder leek dat groeitempo nog uit te komen op 18%.
Margegroei boven klantgroei
De groeivertraging dwingt PayPal om de strategie te herzien. De onderneming staart zich niet meer blind op een snelle groei van het aantal actieve gebruikers. De focus verschuift naar het werven van nieuwe klanten die intensief gebruik gaan maken van de verschillende diensten. De klantgroei van 15 tot 20 miljoen gebruikers in 2022 ligt veel lager dan de oorspronkelijke schatting van 50 miljoen. De omschakeling leidt er onder meer toe dat de winst in het lopende jaar niet tot nauwelijks groeit.
Verspeeld vertrouwen
De koers ging woensdagmiddag met bijna 25% onderuit. Die daling is zo fel omdat het bedrijf vorig jaar al met verschillende bijstellingen veel vertrouwen bij beleggers heeft verspeeld. Groeibeleggers hebben even niets meer bij het aandeel te zoeken. De combinatie van klantgroei en een toenemend transactievolume kan ervoor zorgen dat de omzetgroei richting 2023 weer boven 20% komt. De vrije kasstroom kan volgend jaar oplopen tot circa $8,5 mrd.
Voor beleggers die voorbij het slechte nieuws durven te kijken naar de sterke marktpositie van PayPal – en die het geduld hebben om een omslag in het zeer negatieve fintech-sentiment af te wachten – biedt de overdreven koersdaling een aantrekkelijk instapmoment. Dat geeft de doorslag om het koopadvies voor het aandeel Paypal ondanks de grote tegenvaller toch te herhalen.
De auteur heeft een positie in PayPal.
In $ mrd | 2022(t) | 2021 |
Omzet | 29,0 | 25,4 |
Aangepast bedrijfsresultaat | 7,0 | 6,3 |
Aangepaste wpa (in $) | 4,60 – 4,75 | 4,60 |