Updates

Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
houden
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Daimler

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
houden
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Daimler

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden

Unilever | Inflatie, marges en marktaandeel

0 0 Leestijd ongeveer

Met flinke prijsverhogingen en kostenbesparingen gaat Unilever de kosteninflatie te lijf. Hierdoor houdt het concern de marges op peil, maar dreigt wel verlies van marktaandeel.

De omzet van Unilever steeg in het derde kwartaal met 4% naar €13,5 mrd. De autonome groei lag op 2,5%, iets beter dan de verwachting van analisten van 2,2%. Door de sterk gestegen energie-, transport- en grondstoffenprijzen is het levensmiddelenconcern genoodzaakt om de prijzen te verhogen. In het derde kwartaal kwam de prijsstijging gemiddeld uit op 4,1%, tegen een plus van 1,6% in het tweede kwartaal. Daarvoor betaalde het bedrijf wel een prijs, want de verkoopvolumes daalden met 1,5%.

Volgens Unilever is de lagere afzet voor 1 procentpunt toe te schrijven aan lockdownmaatregelen in Zuidoost-Azië. Ook in Europa en Noord-Amerika daalden de verkopen. Hier had het bedrijf te maken met krimpende markten doordat consumenten weer meer buitenshuis gingen eten en minder hygiëneproducten aanschaften. Bij 54% van de producten won Unilever marktaandeel, tegen 52% in het tweede kwartaal. Van een verslechterde concurrentiepositie is dus vooralsnog geen sprake.

Outlook

Unilever verwacht dat de kosteninflatie pas medio volgend jaar zal pieken en gaat daarom de prijzen nog verder verhogen. Ook rekent het dit jaar op €2 mrd aan kostenbesparingen, waaronder een lager budget voor advertenties en promoties. Daardoor handhaaft het bedrijf de verwachting voor 2021 van een stabiele onderliggende operationele winstmarge, bij een autonome omzetgroei van 3-5%.

Lagere advertentie-uitgaven en scherpe prijsverhogingen zouden zich de komende kwartalen alsnog kunnen vertalen in verlies van marktaandeel. Nadat de kosteninflatie heeft gepiekt, kan de concurrentiepositie zich echter weer herstellen.

Aandeel Unilever blijft op ‘kopen’

Intussen werkt Unilever aan een beter groeiprofiel. De afscheiding van de theetak is inmiddels gereed, zodat desinvestering via verkoop of een beursgang snel kan volgen. De grootste markten VS, China en India en focusproductgroepen gezonde voeding en premium schoonheidsproducten bleven ook in het derde kwartaal bovengemiddeld groeien.

Het aandeel Unilever blijft met een k/w van 17 voor 2022 en een dividendrendement van 3,8% een relatief goedkope speler in een defensieve sector. Ik hou daarom vast aan het koopadvies.

De auteur heeft een positie in Unilever

Onderliggende groei Unilever kw3 2021 kw2 2021
Autonome omzetgroei 2,5% 5,0%
Prijzen 4,1% 1,6%
Volumes -1,5% 3,3%

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!