P&G | Levensmiddelenconcern voelt inflatiedruk
Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Procter & Gamble boekte in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van $20,3 mrd, een toename van 5%. Analisten hadden ingezet op $19,9 mrd. Op organische basis steeg de omzet met 4%, dankzij hogere volumes (+2%), prijsstijgingen (+1%) en een betere productmix (+1%). De autonome groei was daarmee beter dan verwacht, gedreven door gezondheidsproducten en schoonmaak-en wasmiddelen.
Scherp gestegen kosten voor grondstoffen en transport zetten de winstmarge echter flink onder druk. De operationele winstmarge daalde met 260 basispunten naar 24,7%. Onder de streep kwam de nettowinst uit op $4,1 mrd, een teruggang van 4%. De winst per aandeel daalde met 1% naar $1,61, iets beter dan de marktverwachting van $1,59.
Handhaving outlook
De onderneming verwacht dat de negatieve impact van hogere grondstof- en transportkosten voor heel het jaar uitkomt op circa $2,3 mrd. Vorig kwartaal lag deze prognose nog op $1,9 mrd. Toch handhaaft Procter & Gamble de outlook voor het huidige boekjaar, dat begin juli is aangevangen. De voor bijzondere posten geschoonde winst per aandeel stijgt met 3-6% vergeleken met vorig jaar ($5,66).
Het bedrijf zal voor diverse producten de prijzen verhogen en gaat bovendien in de kosten snijden. Dit moet de kosteninflatie deels mitigeren. De autonome omzetgroeiverwachting blijft staan op 2-4%. Dat is een behoorlijke vertraging ten opzichte van de 6% groei in de afgelopen twee jaar. Door de coronapandemie is de vraag naar hygiëne- en huishoudproducten extra gestegen. Dat effect valt nu deels weg.
Aandeel Procter & Gamble blijft op ‘houden’
Gegeven de zeer uitdagende kostenomgeving vallen de resultaten van Procter & Gamble nog alleszins mee. Het bedrijf blijft over een breed front marktaandeel winnen. Als de inflatiestorm gaat liggen, kan de winststijging per aandeel weer duidelijk aantrekken. Ondertussen sluist het bedrijf ook dit jaar wederom een groot deel van de vrije kasstroom terug naar de aandeelhouders, via aandeleninkoop en dividenduitkeringen.
Het kwartaaldividend is met 10% verhoogd naar $0,87. Dat rendeert 2,5% op de huidige koers. Bij een pittige k/w van bijna 24 is het opwaarts koerspotentieel van het aandeel Procter & Gamble voorlopig beperkt en blijft een houdadvies gepast.
Daarmee zet Procter & Gamble de opgaande lijn die vanaf medio 2019 is ingezet door. In de jaren daarvoor verloor het bedrijf marktaandeel, waarop een herschikking van de portfolio volgde. Het aantal merken is teruggebracht van 170 naar 65 en het aantal productcategorieën van 16 naar 10. De aangescherpte focus betaalt zich uit, mede dankzij gerichte investeringen in innovaties en het premium-segment.
Kwartaalcijfers (juli-sep) | ||
in $ mrd | 2021 | 2020 |
Omzet | 20,3 | 19,3 |
Bedrijfsresultaat | 5,0 | 5,3 |
Winst per aandeel (in $) | 1,61 | 1,63 |