Updates

Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Value8

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
houden
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Daimler

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Value8

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
houden
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Daimler

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
houden
Advies Jeroen Boogaard, 20 okt 13:55

P&G | Levensmiddelenconcern voelt inflatiedruk

0 0 Leestijd ongeveer

Ondanks tegenwind van inflatie handhaaft Procter & Gamble de winstverwachting. Hogere prijzen en kostenbesparingen moeten tegenwicht bieden aan de stijgende kosten.

Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Procter & Gamble boekte in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van $20,3 mrd, een toename van 5%. Analisten hadden ingezet op $19,9 mrd. Op organische basis steeg de omzet met 4%, dankzij hogere volumes (+2%), prijsstijgingen (+1%) en een betere productmix (+1%). De autonome groei was daarmee beter dan verwacht, gedreven door gezondheidsproducten en schoonmaak-en wasmiddelen.

Scherp gestegen kosten voor grondstoffen en transport zetten de winstmarge echter flink onder druk. De operationele winstmarge daalde met 260 basispunten naar 24,7%. Onder de streep kwam de nettowinst uit op $4,1 mrd, een teruggang van 4%. De winst per aandeel daalde met 1% naar $1,61, iets beter dan de marktverwachting van $1,59.

Handhaving outlook

De onderneming verwacht dat de negatieve impact van hogere grondstof- en transportkosten voor heel het jaar uitkomt op circa $2,3 mrd. Vorig kwartaal lag deze prognose nog op $1,9 mrd. Toch handhaaft Procter & Gamble de outlook voor het huidige boekjaar, dat begin juli is aangevangen. De voor bijzondere posten geschoonde winst per aandeel stijgt met 3-6% vergeleken met vorig jaar ($5,66).

Het bedrijf zal voor diverse producten de prijzen verhogen en gaat bovendien in de kosten snijden. Dit moet de kosteninflatie deels mitigeren. De autonome omzetgroeiverwachting blijft staan op 2-4%. Dat is een behoorlijke vertraging ten opzichte van de 6% groei in de afgelopen twee jaar. Door de coronapandemie is de vraag naar hygiëne- en huishoudproducten extra gestegen. Dat effect valt nu deels weg.

Aandeel Procter & Gamble blijft op ‘houden’

Gegeven de zeer uitdagende kostenomgeving vallen de resultaten van Procter & Gamble nog alleszins mee. Het bedrijf blijft over een breed front marktaandeel winnen. Als de inflatiestorm gaat liggen, kan de winststijging per aandeel weer duidelijk aantrekken. Ondertussen sluist het bedrijf ook dit jaar wederom een groot deel van de vrije kasstroom terug naar de aandeelhouders, via aandeleninkoop en dividenduitkeringen.

Het kwartaaldividend is met 10% verhoogd naar $0,87. Dat rendeert 2,5% op de huidige koers. Bij een pittige k/w van bijna 24 is het opwaarts koerspotentieel van het aandeel Procter & Gamble voorlopig beperkt en blijft een houdadvies gepast.

Groei marktaandeel door aangescherpte focus
De autonome omzetstijging in het afgelopen kwartaal werd breed gedragen binnen de onderneming. Met uitzondering van Family Care (wc-papier en tissues), dat kampte met een moeilijke vergelijkingsbasis, groeiden alle bedrijfsonderdelen. Het marktaandeel steeg met 50 basispunten, met terreinwinst in negen van de tien productcategorieën.

Daarmee zet Procter & Gamble de opgaande lijn die vanaf medio 2019 is ingezet door. In de jaren daarvoor verloor het bedrijf marktaandeel, waarop een herschikking van de portfolio volgde. Het aantal merken is teruggebracht van 170 naar 65 en het aantal productcategorieën van 16 naar 10. De aangescherpte focus betaalt zich uit, mede dankzij gerichte investeringen in innovaties en het premium-segment.

Kwartaalcijfers (juli-sep)
in $ mrd 2021 2020
Omzet 20,3 19,3
Bedrijfsresultaat 5,0 5,3
Winst per aandeel (in $) 1,61 1,63

Aandeel Procter & Gamble kerngegevens

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!