Walt Disney | De zaken op orde
Het belangrijkste voor het ruim honderdjarige Walt Disney is de groei van Disney+. Analisten gingen er gemiddeld vanuit dat het aantal abonnementen in het derde kwartaal zou stijgen van 104 naar 113,1 miljoen. Het werden er maar liefst 116,0 miljoen. Een fors hogere stijging dus, waarmee de jaar-op-jaargroei uitkwam op 100%. In oktober zal Disney+ worden gelanceerd in Japan, de derde economie ter wereld.
Walt Disney is daarnaast ook eigenaar van de streamingdiensten ESPN+ en Hulu. Met deze twee diensten erbij komt het totaal aantal abonnementen van Disney uit op 174 miljoen. Het gat met Netflix (208 miljoen abonnees) wordt elk kwartaal kleiner.
Parken weer open
Daarnaast was het positief dat 100% van de attractieparken weer open waren. De gemiddelde besteding per bezoeker lag ruim hoger (‘double digits’) dan voor de pandemie. De parken wisten ondanks de coronabeperkingen zelfs nog een operationele winst van $356 mln te boeken. Dit was het eerste winstgevende kwartaal voor de parken sinds het uitbreken van de coronacrisis, vorig voorjaar.
Onder de streep was het resultaat dan ook goed. De winst kwam uit op $0,80 per aandeel, ruim boven de gemiddelde analistenverwachting van $0,55 per aandeel.
Delta en tegenvallers
CEO Bob Chapek vertelde in een toelichting dat Disney ondanks het oprukken van de deltavariant de afgelopen periode meer bezoekers over de vloer kreeg dan geraamd. De verwachting is dat alle parken eind dit jaar op volle toeren draaien. Chapek meldde daarnaast dat de cruiseschepen sinds een maand weer zijn uitgevaren en dat de boekingen voor de komende maanden goed zijn.
Tegenvallers waren er ook. Zo heeft de divisie filmbusiness nog te lijden van de pandemie en ook de TV-onderdelen zagen de omzet per saldo dalen. Toch konden deze minpuntjes het optimistische totaalbeeld niet verstoren.
Aandeel Disney blijft koopwaardig
Beleggers waren onder de indruk van de cijfers en de toelichting van de CEO en het aandeel Disney steeg donderdag nabeurs met 5,9%. Het advies op het grootste entertainmentbedrijf op de wereld blijft ‘kopen’.