Heineken | Bierbrouwer bezig met fraaie inhaalslag
In het eerste halfjaar is de netto-omzet van Heineken op organische basis met 14% gestegen naar €10,0 mrd. Dat was voor een groot deel te danken aan een grotere bierafzet. Per saldo verkocht de onderneming 10% meer liters dan een jaar eerder. Alleen in Azië nam de afzet met 1% af, aangezien de coronamaatregelen in deze regio niet veel minder zijn dan een jaar geleden. De snelste groei tekende zich af in Noord- en Zuid-Amerika (+16,7%) en in Afrika, het Midden-Oosten en opkomende markten in Oost-Europa (+16,8%).
Het volume van het eigen merk nam wereldwijd zelfs met bijna 20% toe. Omdat een groeiend deel van de verkopen buiten de deur werd genuttigd in plaats van via de supermarkt verkocht, zat de gemiddelde verkoopprijs eveneens in de lift. De inhaalslag van de omzet was iets groter dan verwacht, maar de winst groeide enorm veel sneller.
Onderaan de streep
Onderaan de streep liep de nettowinst met 320% op naar €896 mln. Dat kwam voor een groot deel door kostenbesparingen die Heineken vorig jaar doorvoerde. Daarnaast speelt mee dat de belastingdruk afnam en dat bepaalde marketinguitgaven naar het tweede halfjaar zijn doorgeschoven. Het effect van deze factoren is tijdelijk. Dat verklaart voor een deel waarom de onderneming toch met enige voorzichtigheid naar de komende maanden kijkt.
Heineken verwacht dat de negatieve impact van corona in deze periode slechts geleidelijk verdwijnt. Bovendien houdt de brouwer ook rekening met tegenwind aan het valutafront. Hierdoor komt de omzet en het bedrijfsresultaat over heel 2021 iets lager uit dan in pre-coronajaar 2019.
Aandeel Heineken blijft koopwaardig
De mindere vooruitzichten geven echter niet de doorslag bij het bepalen van het beleggingsadvies. De sterke cijfers en vooral de goede vooruitzichten voor de lange termijn doen dat wel. De stevige groei van huismerk Heineken en de kansen die er liggen om via de Evergreen-strategie kosten te besparen en innovatie aan te wakkeren, geven de doorslag om het koopadvies op het aandeel Heineken ondanks de hoge waardering (k/w van 22,5 op basis van 2022) te handhaven.
Heineken in cijfers | H1 2021 | groei tov H1 2020 |
Netto omzet (beia) | €9,97 mrd | 14,1% |
Bedrijfsresultaat (beia) | €1,63 mrd | 109,3% |
Nettowinst (beia) | €0,90 mrd | 320,3% |
Beia = voor eenmalige posten en amortisatie van immateriële activa |