Netflix worstelt maar komt boven
Netflix rekende op zes miljoen nieuwe abonnementen in het eerste kwartaal van dit jaar. Het werden er maar vier miljoen. Op een totaal van 208 miljoen abonnementen was dit een groei van slechts 2% en daarmee de laagste groei ooit. In het tweede kwartaal kwamen er slechts 1,54 miljoen nieuwe abonnees bij. De groei heeft met 0,7% een nieuw dieptepunt bereikt.
Bij de vorige kwartaalcijfers werd gezegd dat het spelen van games nog verslavender is dan het kijken van films en series. Dit was een hint dat Netflix misschien ook spelletjes zou gaan aanbieden. Een paar weken geleden verscheen er een vacature voor spelletjesontwerpers op de site van Netflix. Vorige week volgde al de bevestiging toen bekend werd dat Mike Verdu als chef van deze afdeling is aangenomen. Hij werkte vroeger bij de virtual reality-divisie van Facebook en bij spelletjesbedrijf Electronic Arts.
Tweedekwartaalcijfers
Bij de tweedekwartaalcijfers werden iets meer details over deze nieuwe loot aan de stam prijsgegeven. Zo zullen de spelletjes geen extra kosten voor abonnees met zich meebrengen. Er wordt gestart met spelletjes voor de telefoon, later volgt een uitbreiding naar consoles. De games zullen zijn gebaseerd op populaire series en films op Netflix. Wanneer het eerste spelletje verschijnt is nog onbekend.
De omzet van Netflix ging van $7,1 mrd in het tweede kwartaal van 2020 naar $7,3 mrd in het tweede kwartaal van 2021. De winst per aandeel steeg van $2,34 naar $3,11 Beleggers wisten niet zo goed wat ze aan moesten met dit nieuws. Het aandeel leverde bij de cijferpresentatie meteen 6,6% in, maar stond een uur later 1,1% in de plus.
Ik geloof dat Netflix zal blijven groeien en denk dat beleggers nog wel eens vergeten hoe hard het geld bij Netflix binnenstroomt. 200 miljoen abonnees maal $10 is al $2 mrd dat elke maand weer binnenkomt. En de markt biedt nog flinke groeikansen: buiten China zijn er sowieso 900 miljoen mensen die thuis breedband internet hebben.
Daarnaast is Netflix zo verslavend dat prijsverhogingen eenvoudig kunnen worden doorgevoerd. Het derde en vierde kwartaal zijn traditioneel altijd de beste twee kwartalen voor de streamingbusiness. Het advies blijft onverminderd ‘kopen’.