Graphic Packaging presteert zeer sterk
Het bedrijf is met een jaaromzet van $6,6 mrd de grootste verticaal geïntegreerde producent van vouwkartonnen verpakkingen in de wereld. De verduurzaming in de verpakkingsindustrie zorgt voor een stijgende vraag naar kartonnen verpakkingen.
De coronacrisis heeft nauwelijks impact op de resultaten. Vorig jaar steeg de omzet van $6,16 mrd naar $6,56 mrd. Daarbij werd een relatief sterke autonome groei gerealiseerd van 4%. Geschoond voor bijzondere posten kwam de nettowinst uit op $312 mln, tegen $255,7 mln het jaar daarvoor. Per aandeel steeg de winst met 28,7% van $0,87 naar $1,12, geholpen door de aanhoudende inkoop van eigen aandelen.
Winstverwachting Graphic Packaging
In het eerste kwartaal steeg de omzet op autonome basis met 2%, ondanks de sterke vergelijkingsbasis. Hogere grondstofprijzen ($34 mln) en Winterstorm Uri ($29 mln) wogen echter op de operationele winst. De ebitda daalde daardoor van $295 mln naar $240 mln. Dit is echter een tijdelijke dip. De hogere grondstofkosten worden in de loop van het jaar doorberekend in de prijzen, waardoor de tweede jaarhelft volgens het bedrijf erg sterk zal verlopen. Graphic Packaging herhaalde de eerder afgegeven verwachting voor het hele jaar. Het rekent op een aangepaste ebitda van $1,09 mrd tot $1,15 mrd (2020: $1,07 mrd).
De onderneming ligt op koers voor het behalen van zijn Vision 2025-doelstellingen: een omzet van $10 mrd en een winst per aandeel van minstens $2,00. Na de recente overname van AR Packaging voor ongeveer $1,45 mrd in cash stijgt de omzet op jaarbasis al naar circa $7,7 mrd. De acquisitie versterkt de positie in Europa en voegt circa 15% aan de ebitda op jaarbasis toe.
Ondanks de sterke koersrally beschikt het aandeel nog over een aantrekkelijk stijgingspotentieel. De k/w van 11,2 op basis van de verwachte winst voor 2022 doet geen recht aan de sterke marktpositie van Graphic Packaging. Ik handhaaf daarom het koopadvies.